5 tips på hur du vässar ditt CV

Funderar du på att byta jobb? När du ansöker om ett jobb, är ditt CV ofta det som hjälper dig att få in en fot i dörren, ditt CV behöver därför vara effektivt och kraftfullt för att få den önskade effekten. Här kommer några tips om vad du ska tänka på när du ska skriva ditt CV.

1. Anpassa ditt CV efter den tjänst du söker

Läs arbetsbeskrivningen noga för att avgöra hur dina tillgångar matchar kvalifikationerna. Lyft fram varför just din arbetslivserfarenhet, dina kunskaper och prestationer har gjort dig perfekt för denna tjänst.

Rekryteraren skannar många ansökningar och letar efter nyckelord för att välja ut dom som uppfyller kriterierna, exempelvis “serviceinriktad” eller “reklambyrå”. Om ditt CV och personliga brev inte är anpassat till jobbet du söker, kommer rekryteraren läsa in det som avsaknad av engagemang.

2. Var personlig men inte privat

Ett personligt brev är bra att bifoga till ditt CV. Ditt personliga brev är ett komplement till ditt CV och syftar till att beskriva dig som person, dina styrkor och framtidsplaner. Allra sist kan du om det finns plats skriva ett par rader om andra privata sysslor som är relevanta för tjänsten, annars låt bli. Använd gärna ett foto i din ansökning men välj en bild med bra kvalité och placera den högt upp i dokumentets sidhuvud. Tänk också på att bilden ska vara presentabel och professionell, inte en semesterbild eller liknande.

Missa inte heller vår artikel “10 tips på hur du bygger ditt personliga varumärke

3. Ha en välplanerad och strukturerad ordning

Det är viktigt att ditt CV är välstrukturerat med lättillgänglig och relevant information. Börja med den senaste anställningen. De två till tre senaste är de mest relevanta och ska därför beskrivas mer utförligt. Ju längre bort i tiden, ju färre ord i beskrivningen. Söker du jobb direkt efter din utbildning? Specificera vad du studerade och koppla ihop det med tjänsten du söker.

Utbildningar och kurser kommer efter jobben och med samma uppställning, senast först. Ett CV ska helst vara max två sidor.

4. Lyft fram vad du har åstadkommit

Ett vanligt misstag är att man berättar i detalj om vad man gjort i varje tidigare roll/anställning och glömmer att belysa de resultat som uppnåtts. Försök därför att konkretisera och kvantifiera dina framgångar, exempelvis ”I min roll som X under perioden Y var lönsamhetsutvecklingen Z”.

Utelämna onödiga detaljer och meriter. Om du är erfaren i ditt yrke och har jobbat ett tag behöver du inte nämna vilka extrajobb du haft under studietiden.

5. Korrekturläs noga

Även den mest erfarne skribenten blir blind för sin egen text. Stavfel, slarvfel och grammatiska fel är synd om de slinker med. Ta hjälp och låt någon i din närhet korrekturläsa och hitta felen innan du skickar iväg din ansökan.

Missa inte artikeln “5 vanligaste misstagen på jobbintervjun”