5 tips för en lyckad introduktion av nya medarbetare

Många företag väljer att planera sina nyrekryteringar i början eller i mitten av året. Om ditt företag är ett av dessa så kanske du har en eller flera nya medarbetare som börjar efter sommarledigheten? Då är det hög tid att börja tänka på deras introduktion.

En lyckad introduktion handlar om att ge de nya medarbetarna verktygen så att de kan prestera på toppen av deras kapacitet. Här följer fem tips för att dina nya medarbetare ska känna sig välkomna (och kan komma igång snabbare).

Lyckas i medarbetarsamtalen – De bästa tipsen för dig som chef

1. Håll kontakt mellan avtalssignering och första arbetsdagen
Håll gärna kommunikationen vid liv, mellan avtalssigneringen och själva arbetsstarten, för att hålla uppe engagemanget och motivationen. Några veckor innan kan det vara passande att skicka över välkomstmaterial och viktig information så att medarbetaren känner sig förberedd inför den första arbetsdagen. Det kan röra sig om företagsinformation och policydokument eller information om klädkoder och arbetstider, beroende på tjänsten.

2. Påbörja alla praktiska arrangemang i god tid
Se till att i god tid beställa allt praktiskt gällande passerkort, mobiltelefon, dator och visitkort. Glöm inte att beställa användarkonto, systeminloggning och behörighet till gemensamma mappar etc. Gör gärna en check-lista på allt som ska beställas så att inget hamnar mellan stolarna. Naturligtvis är det också väldigt uppskattat om arbetsplatsen den första dagen innehåller någon form av introduktionsmaterial, en blombukett och ett ”Välkommen till oss-kort”.

3. Gör ett strukturerat introduktionsschema
Den första perioden underlättas enormt för både chefen och medarbetare genom en strukturerad introduktion. Ett gediget och strukturerat introduktionsschema ger medarbetaren en chans att smidigt och snabbt komma in i jobbet. Boka in genomgång av rutiner, rundvandring och möten med de chefer och medarbetare som ska beskriva verksamheten och sitt arbete.En frukost eller lunch med de kollegor som din nya medarbetare ska jobba mest med är ett bra sätt för att få honom eller henne att komma in i gemenskapen.

4. Presentera den nya medarbetaren ordentligt
Det allra viktigaste när nya medarbetare kommer till jobbet första dagen är att de känner sig välkomna och efterlängtade. Informera alla på företaget i god tid att en ny medarbetare har anställts och vilken befattning det handlar om, gärna med foto och en kort presentation av vad hon eller han har gjort tidigare. Har ni ett intranät kan nyheten om den nya kollegan med fördel läggas upp där.

Missa inte våra bästa tips om att jobba med intern förankring om du vill uppåt i din karriär

5. Boka in avstämningsmöten
Avsätt ordentligt med tid för din nya medarbetare under den första tiden och boka in ett eller flera avstämningsmöten för att stämma av hur den nya medarbetaren har kommit in i sina nya arbetsuppgifter. Det är många intryck som ska falla på plats, mycket att lära och många nya kollegor att lära känna. Be om respons på hur introduktionen fungerat så har du även chans att vässa till den lite ytterligare till nästa gång.

Lycka till!