5 tips på hur du planerar arbetstiden inför sommarsemestern

Ska du snart gå på semester? Här delar vi med oss av våra bästa tips på hur du skapar struktur och ”knyter ihop säcken” innan semestern.

1) Prioritera
Prioritera bland dina uppgifter vad som är viktigast att hinna med just nu. Saker du ändå inte kommer hinna med att avsluta eller starta igång innan semestern, får helt enkelt pausas till efter semestern (se punkt 3). De ”förutsättningslösa” mötena kan ofta vänta till sensommaren, såväl lunchen med den f.d. kollegan som du har försökt klämma in innan semestern. Föreslå istället att ni ses efter semestern, då du troligtvis är mer utvilad och ett mer alert du.

Missa inte våra 5 tips om att frigöra mer tid, minska stressen och arbeta mer effektivt

2) Undvik långa möten
På många arbetsplatser är möten en riktig tidstjuv. Fundera på om du verkligen behöver delta på allt och om mötet är kritiskt att hinna med just nu. I många fall kan även möten kortas ner till effektiva 30-45 minuter istället för den slentrianmässiga timmen. En tydlig agenda och syfte med mötet brukar även kunna effektivisera mötet.

3) Gör en att-göra-lista till dig själv
Skriv ner det du ska ta tag i efter semestern. Då vet du att saker inte kommer glömmas bort och kan känna dig trygg med att du tar tag i det när du är tillbaka. Men vi pratar inte om långa och osorterade listor utan enbart uppgifter med hög prioritet. Vissa av oss tycker även att det är skönt att redan nu prioritera vad vi ska fokusera på under tredje kvartalet.

4) Planera din sista arbetsdag
Lägg upp din sista arbetsdag innan semestern rätt så att du kan jobba med att avsluta de prioriterade uppgifterna på förmiddagen och ägna eftermiddagen till att städa upp det som behövs. Sätt på frånvaromeddelandet några timmar innan du går hem, så att det inte ramlar in nya saker i mejlkorgen som du känner att du måste hantera. 

5) Lägg in ett frånvaromeddelade och dela upp eventuell semesterbevakningen
Skriv in i ditt frånvaromeddelande om du har en kollega som ska hantera dina mest akuta ärenden under semestern. Är ni flera på en enhet som ska ta semester samtidigt kan man dela upp semesterveckorna mellan er och skriva in schemat i era respektive frånvaromeddelanden. På det sättet vet era samarbetspartners och kunder vilken person de ska vända sig till vilken vecka om något akut händer.

Här hittar du fler artiklar och tips