5 tips för att bygga en stark LinkedIn profil

Om du marknadsför ditt personliga varumärke på rätt sätt kan LinkedIn öppna dörrar till värdefulla kontakter och jobberbjudanden, därmed är en uppdaterad LinkedIn profil viktigare än någonsin. Här är 5 viktiga tips som du inte får missa när du skapar, eller uppdaterar, din profil.

Läs även våra tips om hur du kan bygga och utveckla ditt kontaktnätverk

1. Välj en smart och talande rubrik
Under ditt namn finns plats för en kort rubrik och den rubriken kommer alltid att presenteras tillsammans med ditt namn i de sökningar som görs på LinkedIn, så välj den med omsorg. Ett förslag är att komplettera din titel med ett antal specialistkompetenser eller nyckelord. Söker du öppet efter nya tjänster till exempel så kan det vara en god idé att komplettera rubriken med ”Söker efter nya utmaningar”.

2. Ladda upp en passande och bra porträttbild
I samtliga sökresultat på LinkedIn visas du tillsammans med din bild, så underskatta inte värdet av att ha en professionell profilbild. Se till att din bild visar ditt professionella jag, är relativt nytagen med bra ljussättning och att den helst är kvadratisk. Med rätt vald bild ökar du möjlighet till både trovärdighet och igenkännande. 

3. Gör en tydlig sammanfattning
Som en av de första delarna i din profil kan du lägga till en sammanfattande text. Gör en kort och tydlig sammanfattning av dig själv, tänk på att det ska vara nyckelord som du vill förknippas med vid en sökning. Berätta vem du är, vad du kan samt dina erfarenheter. De ord du använt i rubriken för att beskriva dig själv ska även finnas med i sammanfattningen för att öka sökbarheten.

4. Specificera dina kompetenser
I den nedre delen av din profil har du möjlighet att specificera dina kompetenser, ”utvalda kompetenser och intyg”. Du har möjlighet att lägga till en mängd olika kompetenser i din profil och det är ett bra sätt att ge en bild av vad du kan och vill jobba med. Välj kompetenser som du har, och framför allt, välj att trycka på de kompetenser som du vill bli associerad med.

5. Skriv kärnfulla arbetsbeskrivningar
Skriv korta och koncisa arbetsbeskrivningar från tidigare och nuvarande arbete som ett digitalt CV. Det är bra att komplettera grundläggande informationen som din titel och årtal med en kort arbetsbeskrivning. Berätta vad du har haft för arbetsuppgifter, ansvar och belys gärna om det finns ett specifikt projekt du är extra stolt över.  

Bonustips: Det går att stänga av knappen för uppdateringar på din sida om du vill städa i din profil utan att ditt kontaktnät ser att du uppdaterar din sida.

Läs även “Checklista – så här genomför du en framgångsrik workshop”