Kontakt
29 januari, 2018

Så här skriver du en effektiv platsannons


Att rekrytera rätt person är en stor utmaning för företag idag och när du bestämt dig för vilken profil du behöver och vilka egenskaper som är prioriterade är det dags att utforma platsannonsen.

Du vet vilka arbetsuppgifter som ingår och vilken profil personen bör ha för att vara kvalificerad, men vad mer behöver du tänka på när du skriver en platsannons? Här får du fem enkla råd som du bör följa.

Så matchar du kandidat med företagskultur

1. Håll platsannonsen kort och koncis
Tänk på att en platsannons handlar om att väcka intresse, vara relevant och marknadsföra en roll, inte vara en detaljerad arbetsbeskrivning. När du har skrivit din platsannons- gå igenom den ett extra kritiskt varv. Söker du en senior profil som ska ha en högskoleexamen är det kanske överflödigt att skriva ut att personen ska ha erfarenhet av Officepaketet?

2. Besvara ”what´s in it for me?”
Det handlar inte bara om att det är ni som ska välja rätt kandidat – kandidaten ska också välja er (och de bästa kandidaterna är ofta de mest svårflirtade). Därför är det viktigt att lyfta vad ni erbjuder och beskriva saker med tjänsten som kan locka rätt kandidater. Allt handlar om att få personer att förstå varför de ska jobba hos er och agera på er platsannons.

3. Var ärlig
Självklart ska du framhäva bra saker med tjänsten och företaget, precis som vi nämner i punkten ovan, men håll det ärligt och genuint. Skriv inte att det finns stor utvecklingspotential om det inte finns det under de närmsta åren. Ärlighet lönar sig i längden.

4. Beskriv företagskulturen
Försök förmedla känslan av er företagskultur i jobbannonsen och få fram kärnan av kulturen för att matcha med rätt personlighet. Det är i många fall lättare att förvärva kunskaper än att ändra attityd. Har ni en arbetskultur som handlar om att testa sig fram och våga göra fel kan det krocka med en personlighet som vill ha gedigen struktur och behöver ha alla processer på plats.

5. Undvik klyschor
”Många bollar i luften” och ”spindeln i nätet” är klassiker men även adjektiv som ”driven” och ”självgående” används ofta utan att det förklaras vad det innebär på just den här arbetsplatsen. Istället för att skriva till exempel ”prestigelös”, beskriv istället en målande situation för att vara extra tydlig. Till exempel; ”Här hos oss behöver du vara beredd på att hjälpa till med att både koka kaffe och ta emot besökare vid behov”.

Avslutningsvis, en attraktiv och målande platsannons ökar dina chanser till att rätt kandidat blir intresserad och skickar in sin jobbansökan.

Så utvecklar du din personal och får dem att stanna

Sorterat under HR, Nyheter

Liknande artiklar