Inhouse / Jobb / Kommunikationschef till Folkspel


Är du den vi söker?

Är du en erfaren marknads- eller kommunikationschef med starka ledaregenskaper? 
Vill du vara med och utveckla svenskt föreningsliv?

Nu söker vi en kommunikationschef till Folkspel, en ideell organisation med syfte att stödja föreningar, klubbar, lag och organisationer över hela Sverige.

Arbetsbeskrivning

I rollen som kommunikationschef på Folkspel ansvarar du för och driver det samlade marknads- och kommunikationsarbetet för att på bästa sätt stötta affärsmålen.

Du leder kommunikationsavdelningen på ca 20 medarbetare bestående av både kreatörer, producenter och andra kommunikationsspecialister. Rollen innebär ett tätt samarbete med övriga avdelningar så som t ex sälj och produkt.

Exempel på ansvarsområden:

• ansvara för och driva marknadsföring, intern - och extern kommunikation

• utveckla och implementera en övergripande kommunikations- och marknadsstrategi för att stötta bolagsstrategin och säkerställa uppsatta mål

• personal- och budgetansvar, leda, inspirera och coacha medarbetarna

• utveckla och stärka befintliga varumärken

• planera och genomföra kampanjer och övriga marknadsinsatser tillsammans med säljchef

• utveckla eventplan, planera och genomföra event

• ansvara för och stötta ledningsgruppen och övriga chefer i kommunikationsfrågor, internt såväl som externt

• utveckla och stärka samarbeten med mediehus, medlemmar, partners, organisationer, politiker, opinionsbildare och journalister för att maximera synlighet och resultat

• ansvara för avtal och samarbete med externa byråer

 

Din profil

Du som söker har högre utbildning inom området och gedigen erfarenhet från en liknande roll med ett brett helhetsansvar inom varumärke, marknad och kommunikation. Meriterande är erfarenhet från en media- och kommunikationsintensiv bransch, gärna från snabbrörliga konsumentprodukter. Självklart har du en mycket god kunskap inom hela medielandskapet. Du är en van beställare av tjänster från medie- och reklambyrå. Har du dessutom erfarenhet från PR och kriskommunikation är det ett plus. Vi ser gärna att du har erfarenhet av ledningsgruppsarbete eller i en rådgivande roll inom företagsledning och strategi. Goda kunskaper i både svenska och engelska, i tal och skrift.

Som person är du driven med kapacitet och kunskap att planera och leda strategiskt varumärkesarbete samtidigt som du är intresserad av att genomförandet blir optimalt. Du är en erfaren och engagerad ledare med tydliga ledaregenskaper som sätter samarbete högt, är bra på att skapa effektiva team och att utveckla medarbetarna. Du är van att leda i förändring och av att arbeta tvärfunktionellt. Du är en möjlighetsorienterad person som är trygg i din roll, kommunikativ, tydlig och samtidigt prestigelös vilket gör att du snabbt får förtroende inom organisationen.


Om företaget

Folkspel Ideell Förening ägs till 100 % av svenskt föreningsliv (folkrörelserna), via 74 riksorganisationer med ca 5 miljoner medlemmar.

Folkspel är 130 anställda med en årsomsättning på ca 1,5 miljarder. Företagets uppdrag är att via lotteriverksamhet göra det möjligt för folkrörelserna att kunna fortsätta sitt viktiga arbete. Några av deras produkter är BingoLotto, Sverigelotten och Joyna. Genom åren har Folkspel genererat över 17 miljarder kronor till svenskt föreningsliv. 

Läs mer: www.folkspel.se.

 

Övrigt

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Tillträde enligt överenskommelse.

Du är placerad på Folkspels kontor i Gamlestan, Göteborg. Har du frågor kring tjänsten eller processen, kontakta Karin Fritzon eller Erik Andersch på Inhouse, karin.fritzon@inhouse.se
eller erik.andersch@inhouse.se. Urval sker löpande så vänta inte med din ansökan!

Vi ser fram emot att höra ifrån dig!

 

Sök jobbet

Anställningsomfattning

Marknad & Kommunikation

Tjänstgöringslän

Västra Götalands län

Tjänstgöringsort

Göteborg

Kontaktperson

Karin Fritzon

karin.fritzon@inhouse.se

Rekommendera tjänst

Rekommendera den här tjänsten till en vän!

Ansökan