Kontakt

Den nya tidens assistent


Föra anteckningar, boka luncher och arkivera. För tio år sedan var det fokuserat på de arbetsuppgifterna när man arbetade som assistent, men tiderna har förändrats. Nu har många assistenter en nyckelfunktion på företagen. En funktion som mer kan likna en projektledares vardag.

Det finns såklart assistenter vars arbetsuppgifter fortfarande fokuseras kring att skriva protokoll och arkivera beslutsdokument. Vilket är en viktig funktion på många större företag. Men under de senaste tio åren har en förändring skett. Många företagsledare har en bred agenda som kräver en flexibel, driven och initiativtagande assistent. Att ligga steget före och komma med proaktiva lösningar för att underlätta för sin chef blir allt vanligare. Företagen har sett vikten i att närmare involvera assistenter i chefen och företaget övergripande affärer, vilket innebär att assistenter jobbar närmare företagsledningen än aldrig förr. På det sättet får de en unik inblick i företaget och kan komma med egna lösningar och förslag som de själva kan få möjlighet att implementera i form av intern projekt.

Med ansvar kommer högre krav

Förändringen ställer dock högre krav på assistenter. Utbildningskraven är högre och tidigare arbetslivserfarenheter ska visa på uppgifter som stärker dig som stresstålig, flexibel och initiativrik.

En kulturförändring inom företagsvärlden är här och något vi på Inhouse bara kan stärka. Josefin Thörnert jobbar som rekryteringskonsult och har själv erfarenhet som assistent. Hon ger sin syn på de senaste årens utveckling:

– Jag har själv erfarenhet som assistent på SEB och märker att assistentrollen har förändrats. Nu känns det mer som att tjänsten innebär att vara mer ett bollplank till den man assisterar. Du blir mer involverad och rollen har utvecklats till att likna en projektledarroll. Vissa bolag har högt ställda krav på erfarna assistenter som arbetat länge och känner sig trygga att själva ansvara för projekt. Andra bolag ser gärna nyexaminerade kandidater direkt från universitetet då de tidigt vill få in dem i verksamheten.

 

Läs intervjun med Anna Wesslau, VD- assistent på Transportgruppen. 

Sorterat under Business Services

Liknande artiklar