Kontakt
6 december, 2012

Proaktiv nykundsbearbetning- Nyckel för reklambyråer i lågkonjunktur


Håkan ”Byrådoktorn” Bodman uttalade sig nyligen i Resumé kring reklambyråers oförmåga att jobba med nykundsbearbetning. De som inte är förberedda och jobbar metodiskt med säljarbetet har svårare att överleva i lågkonjunktur. Enligt Byrådoktorn är det reklambyråernas svaghet till att jobba proaktivt och målstyrt med sin nykundsbearbetning som leder till att vissa inte överlever.

Reklambyråer är generellt sätt dåliga på att jobba med nykundsbearbetning vilket gör dem sårbara i en lågkonjunktur. Det säger Inhouse managementkonsult Håkan ”Byrådoktorn” Bodman i det senaste numret av Resumé. Han menar att de som inte har en stark kundstock får svårt att överleva nu när en lågkonjunktur är på gång.

Förklaringen till byråernas oförmåga till nykundsbearbetning är att de inte kan hitta ett sätt och en metodik som de klarar av att förvalta när de har mycket att göra. Dessutom anser många byråer att de inte ska ägna sig åt sälj för att det tar tid från deras kärnverksamhet.

Enligt Håkan så är det ett måste för reklambyråerna att jobba mer affärsmässigt samtidigt som de har ett kontinuerligt och proffsigt säljarbete. En nödvändighet nu till kommande lågkonjunktur som fler och fler börjar känna av. Håkan avslutar:

– Jag träffar fler och fler som känner att en lågkonjunktur är på väg. Samtidigt ringer många byråer och vill ha hjälp med sitt nyförsäljningsarbete, allt för att minska sin sårbarhet inför den kommande lågkonjunkturen.

Läs mer om hur Håkan ”Byrådoktorn” Bodman jobbar och hur han kan hjälpa dig med ditt nyförsäljningsarbete och andra insatser på din reklambyrå.

Sorterat under Kommunikation

Liknande artiklar