Kontakt

Receptionisten rekryterades till rollen som Office Support Team Leader


Från jobbet som receptionist rekryterades Anna Lindberg som Office Support Team Leader till Sandviks nya huvudkontor i Stockholm. Rollen innebar ett större ansvar och nya arbetsuppgifter mot vad hon tidigare var van vid. Men med tiden har hon växt in i kostymen och utvecklas ständigt i sin nya roll.

Det globala företaget Sandvik är en högteknologisk verkstadskoncern och ett av Sveriges starkaste varumärken världen över. När Sandvik byggde det nya huvudkontoret i Stockholm ville man skapa en naturlig mötesplats för anställda och besökare från världens alla hörn. Inhouse fick då i uppdrag att hjälpa Sandvik att rekrytera en Office Support Team Leader till sitt nya huvudkontor.

Anna Lindberg har alltid varit i servicebranschen och började sin bana som reseledare. Där fick hon viktiga byggstenar kring serviceyrket och gick sedan vidare och jobbade som receptionist, en roll som hon trivdes väldigt bra med. Med sin långa servicevana och erfarenhet av möten med olika kulturer passade Anna profilen och anställdes till Sandvik.

Mer ansvar – Fler beslut

Som Office Support Team Leader ansvarar Anna för supportenheten som består av reception, vaktmästeri och IT. Hon ser till att deras vardagliga arbete flyter på och att enheten svarar upp mot kontorets utmaningar och mål. Andra arbetsuppgifter är att ansvara för alla inköp till kontoret och att ha hand om driftkostnaderna. Hon sitter dessutom med i ledningsgruppen för assistenter med syfte att känna av vad som efterfrågas på kontoret. Anna berättar om rollen.

– I rollen har du mer ansvar jämfört med att jobba i receptionen. Den största skillnaden är ansvaret för personalfrågor och budget. Nu får jag vara med att peta och fixa till det sista och har mer att säga till om, vilket är väldigt kul. Men med mer ansvar kommer tunga beslut. Jag har helt plötsligt blivit den som frågar vad det kostar från att själv alltid ha fått den frågan.

Och Anna utvecklas ständigt. Att hela tiden se till att personalen är nöjd och att budgeten hålls är de främsta utmaningarna. Anna fortsätter.

– Service-delen är jag bekväm med men personal och budget var nytt. Det är utmanande men samtidigt väldigt utvecklande att ansvara för en personalgrupp. Budgetarbetet kändes stort i början, jag har ansvar för ett ganska stort kostnadsställe, men nu flyter det på bra.

Från receptionist till att rekryteras som Office Support Team Leader – Ett naturligt steg?

Eftersom hon tidigare inte tänkt tanken på att bli rekryterad som Office Support Team Leader så var det till en början mycket att lära. Men med tiden har hon blivit allt mer varm i kläderna och känner nu att hon hittat hem.

– För att lyckas i min roll gäller det att vara väldigt mottaglig, flexibel och serviceminded. Samma egenskaper som behövs i en reception. Det har varit fantastiskt roligt att få möjligheten att gå från reception till Office Support Team Leader. I början var det ett stort kliv. Men så fort jag kom in i rollen så var det bara rolig och nervositeten släppte mer och mer.

 

Inhouse Administration hjälper företag att rekrytera bland annat kontorschefer, Office Support Team Leaders, VD-assistenter och andra administrativa tjänster. Se vilka lediga jobb Inhouse Administration har just nu eller kontakta Evelina Lycke om du vill ha hjälp med att hitta din nästa stjärna till företaget.

Liknande artiklar