Kontakt

Inhousebyrån är framtiden


Niklas Bergström har över 20 års erfarenhet från reklambranschen och hjälper kunder att utveckla sin verksamhet. Här berättar han mer om sitt arbete och varför inhousebyråer har en ljus framtid.

Etableringen av inhousebyråer ökar. Fler och fler företag ser nyttan med att få sin reklam producerad inhouse. Ledtiderna blir kortare, de som jobbar med reklamen kan produkterna och kostnaderna minskar.

Missa inte när vi medverkade i Dagens Media om inhousebyråer

Niklas Bergström är ett välkänt namn i reklamkretsar. Med över 20 års erfarenhet av och delägare på flera etablerade byråer blir det lätt så. Eller vad sägs om Ogilvy&Mather 2, Garbergs, Harry och Paradiset DDB för att nämna några. I grunden är han AD. Idag arbetar han med egna kunder som Creative Director där han hjälper våra kunder att utveckla sin verksamhet.

– Jag tycker det är jättekul och motiverande att hjälpa inhousebyråerna. Med min erfarenhet vet jag hur man kan jobba mer kreativt och hur man kan förändra arbetsprocesserna för att göra ett bättre och därmed effektivare jobb. Och ha kul. Har du roligt på arbetsplatsen gör du ett bättre jobb, säger Niklas Bergström.

Inspiration, kreativitet och verktyg till inhousebyrån

Niklas hjälper flera av våra kunder och deras inhousebyråer. Det rör sig dels om rena inspirationsseminarier för att lyfta de anställda, men också konkreta utbildningar för att underlätta arbetet och vässa kompetensen hos kreatörerna, Niklas berättar:

– Dels hjälper jag till med att inspirera personalen med olika inspirationsworkshops. Där lyfter vi personalen genom att visa att man tror på dem och diskuterar olika utmaningar. Jag utbildar den kreativa sidan med bland annat idégenereringsövningar men också hur man kan höja kvaliteten på dialogen med beställarna genom olika briefverktyg.

Inhousebyrån är framtiden

Emily de Piro är affärsansvarig för vår satsning mot inhousebyråer. Hon ser på nära håll den positiva utvecklingen av vad inhousebyråer gör för företag och vad fördelarna konkret ger. Ledtiderna kortas ner och kostnaden minskar.

Spännande läsning! Vi medverkade i Resumé i en fördjupningsartikel om inhousebyråernas snabba tillväxt 

Framtiden är inhousebyråns och det är bara en tidsfråga innan fler företag ser nyttan. Niklas utvecklar:

– Framtiden handlar om att företag måste våga ta ansvar för sitt eget varumärke, fullt ut. Idag leasar man ut det till externa konsulter, samtidigt som man i Sverige byter byrå i snitt var tredje år. I dag kommunicerar man mycket i de sociala kanalerna och inser att det inte går att lägga ut all sin kommunikation. För ingen konsult kan ersätta varumärkets dagliga röst. Och här händer det något. Företag inser då att man är inne och handskas med sitt eget varumärke och att man då skulle kunna göra det på fler plan än bara i de sociala kanalerna. Att fortsätta att utveckla sin inhousebyrå kan alltså bli en väg till att få större kontroll över sitt eget varumärke, inte bara sin produktion.

Läs även hur Sony Music inhousebyrå arbetar och arbetssättet som skapat prisvinnande kampanjer både i Sverige och internationellt

Niklas avslutar:

– Företag startar ofta inhousebyråer för ekonomisk vinst, men inom de närmaste åren kommer man komma på att den stora vinsten är något helt annat och ambitionsnivån kommer styras om, vilket företagen kommer att tjäna på. Just nu är det ett paradigmskifte, ingen vet exakt hur strukturen kommer att bli eller se ut. Men att det är framtiden råder det inga tvivel om.

Missa inte heller vår intervju med Fredrik Östergren som är Senior Director på det mobila spelföretaget Kings inhousebyrå

Liknande artiklar