Kontakt

Köparen har makten – ska jag bry mig ?


Nytt år….! betyder det ’same procedure as every  year’ dvs ny budget, nya kampanjer, uppföljning av  gamla kunder och jakt på nya… Eller är det just i år du  måste sätta en helt ny plan för din karriärutveckling och sedan verkligen genomföra den!  

Självklart är det ’både och’. Men var uppmärksam på karriärplanens innehåll! På bara några år har detta med köparens makt blivit verklighet med stora effekter på sälj- och marknadslandskapet. Dina kunder och prospects använder ny teknik för köp,  vet mer om dina produkter och tjänster via nätet,  ser nya möjligheter och ändrar sitt köpbeteende och lojalitet,  allt med åtföljande stora effekter för dig som säljare/marknadsförare.

Lite grundläggande fakta:

  • Vid 8 av 10 avslut i B2B affärer är det det köpande bolaget som har hittat det säljande bolaget. Kunden har hunnit läsa på, jämföra priser, frågat runt bland de kundreferenser ni har.  Det gäller i stort även i detaljistledet. (…gå bara till dig själv…långt innan du går in och köper något till ditt hem har du surfat runt, varit inne på ’pricerunner’ mm, så att när du går in hos din leverantör, så vet du vad du vill ha!).
  • Över 70% av kunderna har redan fångat in och kanske bestämt sig för en vara eller tjänst när de väl tar kontakt med en säljare eller ett företag
  • Kunden har redan runt 70% av alla fakta om den produkt eller tjänst ni säljer.

Det innebär att du som säljare och marknadsförare måste ompröva gamla kända regler som ’100 samtal ger 10 möten ger 1 affär’,   ’säljaren säljer …råden får konsulten ge’ osv.

Med ett nytt landskap där kunden agerar på ett nytt sätt , finns det många frågor du som säljare / marknadsförare bör ställa dig. Och därefter ,- beroende av de svar du får fram -,  utveckla de karriärsteg som gäller för dig.

Sammanfattande:

  • Dina kunder och prospects tillämpar nya köpbeteenden som ställer krav på dig och din verksamhet
  • Kända sanningar och tumregler om säljarens kompetens ställs på huvudet; din egen karriärplan bör utformas efter kundernas nya makt och kunskap om dina tjänster och produkter

Liknande artiklar