Kontakt

Tydlighet en nyckel när du söker jobb


Att söka jobb handlar om att synas och att vara aktiv. Jobba kontinuerligt med din profil och ditt personliga varumärke. Ditt traditionella cv blir inaktuellt i samma stund du registrerar det på någon sajt eller postar det.

När du söker jobb behöver du synas eller sticka ut. Vi som rekryterare ser till exempel allt fler exempel på cv:n som har en länk till en kort presentationsvideo på YouTube. Det dyker ibland även upp interaktiva cv:n upplagda som spel på internet, där jag klickar mig fram för att sätta mig in i personens profil. Lite kul är det, men det är också svårt att jämföra ett sådant cv med ett i mer traditionellt format.

Vad letar då en potentiell arbetsgivare eller rekryterare efter och vad skapar uppmärksamhet kring just ditt cv? Här några tydliga krav:

•    Tydlighet — kom till saken direkt. Vad vill du? Vad har du gjort? Vilken sorts projekt har du varit aktiv i? Skriv gärna vilken typ av företag som du vill arbeta för, vad i säljarens vardag som triggar dig med mera.
•    Förutom dina traditionella meriter och erfarenhet som säljare eller marknadsförare så vill man ofta se hur dina intressen kommer fram till vardags. Skriver du att du har »social kompetens« så måste det framgå av vad du gör på din fritid eller genom andra exempel.
•    Följ en röd tråd i ditt cv. Gör det lätt för den som läser ditt cv att följa ditt resonemang och din presentationen. Blanda inte stort och smått.
•    Var aktuell. Berätta i första hand vad du har gjort de senaste fem–tio åren. Beskriv bara kortfattat sådant som är mer än tio år gammalt.

Men det räcker inte med ett bra cv när du söker jobb. Du måste även använda andra vägar och göra det på ett aktivt sätt — för just så gör den som vill rekrytera.

•    Ditt cv och din LinkedInprofil måste stämma överens. Många som rekryterar använder i dag flera kanaler och verktyg och då är det viktigt att du förmedlar samma bild av dina erfarenheter, prioriteringar och intressen i de olika kanalerna såväl som i ditt cv.
•    Var aktiv på LinkedIn och andra nätverk. Du kan till exempel lätt »pynta« din profil genom att regelbundet skriva om seminarier du varit på, böcker du läst eller liknande. Det är också viktigt att du skriver rekommendationer om dina närmaste kontakter på LinkedIn.
•    Stämmer allt du tar upp? I de sociala nätverken är det lätt att se om du och jag har gemensamma beröringspunkter/kontakter, där jag som ska rekrytera lätt kan nå andra personer som kan ge ytterligare synpunkter på dig som person/kollega/leverantör.

3 TIPS – Uppmärksamhet:

  • Var tydlig:
    Kom till saken direkt när du skriver ditt cv. Berätta vad du vill och vad som triggar dig som säljare. Följ också en röd tråd, det underlättar för den som läser.
  • Var aktiv:
    Uppdatera kontinuerligt ditt cv och din profil på LinkedIn och andra nätverk. Ett cv blir snabbt inaktuellt.
  • Var konsekvent:
    Se till att du förmedlar samma bild av dig själv och dina erfarenheter i ditt cv och i olika sociala medier.

Liknande artiklar