Kontakt

Amanda fick jobb som löne- och ekonomiassistent


Ett varierat jobb på ett spännande företag. Så sammanfattar Amanda Pettersson sitt arbete som löne- och ekonomiassistent på Otsuka Pharma Scandinavia AB.
Amanda Pettersson är utbildad ekonom och i rollen hon har på Otsuka ingår att assistera både HR- och ekonomiavdelningen.

Hur ser en typisk dag ut för dig?

– Det finns ingen typisk dag, utan det beror helt på när i månaden det är. Om det exempelvis är dags för lönehantering, eller om det är en dag då jag assisterar ekonomiavdelningen och konterar fakturor. Det är helt enkelt ett väldigt varierat jobb, vilket är jätteroligt!

Otsuka Pharma Scandinavia AB är ett japanskt läkemedelsföretag som har sitt europeiska huvudkontor i London. På kontoret i Stockholm är det mest fokus på det som händer i Skandinavien.

När vi pratar med Amanda har hon bara hunnit jobba i några veckor, men hon trivs väldigt bra på företaget och i sin roll.

– Det jag gillar är att det både finns en administrativ bit och en kommunikativ. I min roll får jag helt enkelt frågor om allt och det handlar om kommunikation både mot externa bolag och internt. Otsuka är också ett väldigt spännande företag och det märks att det är ett internationellt företag, vi hade till exempel precis besök från Japan.

Amanda har gått ekonomiprogrammet med management som inriktning. Jobbet på Otsuka är hennes första ”riktiga” ekonomirelaterade jobb, även om hon har jobbat extra under studietiden med lönehantering och att bokföra för familjeföretaget och på hyresgästföreningen som administrativ handläggare.

– Jag kände direkt att det här jobbet passade mig. Jag har ju pluggat ekonomi och vill jobba med detta. Det är ett varierande arbete och det finns många utvecklingsmöjligheter för mig.

Vad tror du gjorde att du fick jobbet?

– Först och främst tror jag att det har att göra med utbildningen och min erfarenhet av lönehantering och bokföring för familjeföretaget. Men jag tror också att det var för att jag är väldigt social, driven och ambitiös som person. När det kommer till erfarenhet så kan man alltid lära sig nya saker, men drivet och potentialen för att lära sig måste du ha från början. Har du viljan och ambitionen kan du tillgodose dig mycket av den kunskap som krävs för jobbet under arbetets gång.

När rekryteringen startade bodde Amanda i Örebro, men planen var att flytta till Stockholm så snart hon fått ett jobb. Hon var i kontakt med flera olika bemanningsföretag.

– Och det var när jag lade upp min profil på Inhouse, som jag också hittade jobbet hos Otsuka.

Amanda skickade in en ansökan – och sedan gick rekryteringen relativt fort. Först fick Amanda träffa Inhouse rekryterare som gjorde de första intervjuerna och presenterade jobbet och företaget. Sedan fick hon även träffa företaget vid tre tillfällen och hon gjorde även två tester, som i sin tur följdes upp med möte där hon fick feedback.

– Jag tycker att rekryteringsprocessen fungerade jättebra, jag hade bra kontakt med rekryterarna och fick bra uppföljning hela tiden.

Testerna som Amanda fick göra var dels en så kallad personlighetsbedömning och dels ett test där man tittar på olika förmågor, som verbal, numerisk och analytisk förmåga.

– Det kändes bra att göra testerna och att det var så många intervjuer. Då vet man att företaget får en så fullständig bild av mig som är möjligt utan att vi har jobbat tillsammans.

Den 6:e oktober började hon jobba, och i samma veva gick flyttlasset till Stockholm där hon nu bor med sin sambo.

– Allt föll verkligen på plats. Det gick så bra, och jobbet är jättekul, avslutar Amanda.

Liknande artiklar