Kontakt
16 januari, 2015

Aje Stenbeck: ”Talangerna finns i nätverk”


– Det är hela tiden en process där vi arbetar med att knyta talangerna till oss. Ofta finns de i nätverk där de byter erfarenheter med andra likasinnade, säger Aje Stenbeck från Inhouse.

Aje Stenbeck har lång erfarenhet från reklambranschen där han arbetat som chef för flera stora byråer. Sedan fem år tillbaka hittar vi honom på konsult-, rekryterings- och bemanningsföretaget Inhouse, som partner och chef för affärsområdena kommunikation och marknad.

Hur ser utvecklingen ut inom rekrytering på era områden?

Trender kommer i vågor. Den digitala transformeringen på marknads- och kommunikationsområdet gör att det hela tiden ställs högre krav på digital kompetens hos de som rekryteras, så det är en stadigt pågående utveckling.

– Något som efterfrågas mycket just nu är personer som kan arbeta i rollen ”data artist”. Det vill säga människor som är riktigt duktiga på att hitta, samla in och analysera kundinformation från stora mängder data.

Vilken slags utbildning efterfrågas?

– Några kommer förstås alltid kunna jobba sig fram. Men generellt är en bra utbildning viktig för de som vill komma in i branschen idag. Hyper Island och IHM, där vi också har ett samarbete med de senare, är två utbildningar som slår högt. Andra akademiska examen, som från Handels och Stockholms Universitet, efterfrågas också i hög grad.

Hur tänker ni när ni söker talanger?

– Det är hela tiden en process där vi arbetar med att komma nära talanger vi vill knyta till oss. Ofta finns de i nätverk där de byter erfarenheter med andra likasinnade. Kanske möts de på kreativa frukostar, i yrkesnätverk eller i forum på internet. Det gäller för oss att hålla oss á jour om nätverken. På Inhouse har vi också tagit fram egna nätverk dit vi bjuder in de vi ser har bra profiler.

Källa: MIS

Liknande artiklar