Kontakt

Krishantering på arbetsplatsen – när en kollega får en allvarlig diagnos


Vad gör vi om en kollega drabbas av en svår sjukdom? Det var ämnet för Inhouse frukostseminarium i veckan då terapeuten och beteendevetaren Carolina Welin föreläste.

När en medarbetare blir allvarligt sjuk blir det ett tomrum på arbetsplatsen. Många existentiella frågor kommer upp till ytan, och det kan vara svårt att hantera ovissheten om personen ska bli frisk eller inte.

Carolina Welin är psykosyntesterapeut, som från att ha lett stora reklamkampanjer i näringslivet nu ägnar sig åt att hjälpa människor i kris. Hon har bland annat startat landets första rehabkurs för kvinnor som har fått bröstcancer.

Hon tog under föreläsningen upp hur sjukdomsprocessen ser ut och vad som kan vara bra att tänka på när man är anhörig eller kollega till någon som blivit sjuk, inte minst den viktiga aspekten att det inte alltid syns på utsidan hur vi mår på insidan. Seminariet tog även upp hur du som personalansvarig kan stödja både den som drabbas och dina medarbetare i svåra situationer.

Har du frågor kring eller behöver ha hjälp med krishantering på ditt företag?
Kontakta Mona Beckman.

Bilder från seminariet:

 

Liknande artiklar