Kontakt

Tips på massor av kommunikationstävlingar!


Under förra veckan var det äntligen dags för 48h! Under två dygn deltog en massa nästan färdigkläckta ADs, Copys och Strateger från Stockholms alla olika kommunikationsutbildningar. Uppgiften var att skapa en printannons för ”Jag vill ha bostad” och för de som kände sig extra kreativa, även en digital förlängning av annonsen. GRATTIS lag 68, 61 och 9 samt lag 50 och 10!

När vi ändå är inne på ämnet kommunikationstävlingar tänkte jag ge förslag på andra tävlingar som kan vara intressant att deltaga i eller följa. Gör er beredda på ett långt inlägg!

100wattaren

Den här tävlingen hyllar reklam som har bevisad effekt genom hög kreativitet. Alltså ska kommunikationen gjort skillnad! Sveriges Annonsörer står som arrangör för dagen som hålls en gång per år. Tävlingskategorierna är Konsument, Ideellt, Internationellt, Producent (b2b), Smart och Långsiktigt.

Cannes Lions/Young Lions

Young Lions Sweden är uttagningstävlingen för den internationella tävlingen i Cannes i juni 2015. Här kan kreatörer, upp till 28 år, som jobbar på byrå tävla. Efter given brief ska de skapa exempelvis en annons, grafisk identitet, en integrerad digital kampanj och/eller en PR-kampanj, beroende på vilken kategori man väljer att tävla i. Tävlingskategorierna är Print, Design, PR och Cyber.

D&AD New Blood

Här kan alla mellan 18-23 år och/eller studenter eller nyligen utexaminerade tävla. D&AD står som arrangör och är en organisation som hyllar och uppmanar duktiga personer inom design och reklam och vill stimulera kreativitet överallt. 14 olika briefer presenteras för att alla roller inom kommunikation ska kunna delta.

Guldbladet

Guldbladet vänder sig till alla som arbetar med content marketing. Guldbladet lyfter fram inspirerande och framgångsrika produktioner, oavsett om det handlar om rörlig bild, annat webbinnehåll, appar, årsredovisningar, podcasts eller tryckta kundtidningar. Man kan tävla i totalt 15 olika kategorier, bland annat Bästa effekt, Bästa nykomling, Bästa formgivning, Bästa bok och Bästa redaktionella app. Swedish Content Agencies är arrangör.

Guldlådan

En tävling i direktmarknadsföring för studenter som studerar reklam och kommunikation. Posten arrangerar tävlingen och man kan delta i kategorierna B2C och välgörenhet.

Guldnyckeln

SWEDMA arrangerar tävlingen där Strategi, Kreativitet och Resultat i direktmarknadsföring bedöms. Syftet är att berätta framgångssagor, spana på trender och erbjuda kompetens. Alla som arbetar med DM kan lyftas fram, oavsett om du är byrå, reklamköpare eller leverantör.

Guldägget/Kycklingstipendiet

Guldägget vill lyfta fram Sveriges mest kreativa och bästa kommunikationslösningar och föra svensk kommunikation framåt. I 13 kategorier utdelas pris däribland Alternativa Media, Digitalt, Direkt och Utomhus. Kycklingstipendiet är ett specialpris som tilldelas nya talanger. Sveriges Kommunikationsbyråer arrangerar eventet.

Primelab creative Awards

Primelab och Berghs har skapat tävlingen i syfte att främja banbrytande kommunikation av unga kreatörer. Du kan tävla ensam eller teama upp med vänner och vinnaren får 25 000 kr samt samtal med några av de ledande personerna inom kommunikation. Resultatet av briefen ska presenteras i videoform om max 2 minuter.

Roygalan/Roy Junior

Här uppmärksammas Sveriges bästa reklamfilmer och skaparna bakom dessa. Film & TV-producenterna står för tävlingen och 9 priser delas ut i olika kategorier. Dessa är bland annat Bästa Reklamfilmsregissör, Bästa Animation, Bästa Visual Effect, Bästa Interaktiva Reklamfilm och Roy Junior.

Spinn/Årets Rookie

PRECIS arrangerar Spinn som lyfter fram effektiv marknads-pr. 12 stycken kategorier blir prisbelönta och heter bland annat Årets bästa pr-kampanj samhällsinformationskampanj, årets rookie, årets non-profit, årets varumärkesbyggare och årets content marketing.

 

Lycka till under årets alla härliga tävlingar!

 

/Maria

Liknande artiklar