Kontakt

”Arbetsgivare måste ha koll på arbetsmiljöfrågorna”


Som arbetsgivare är det viktigt att veta vad som gäller på arbetsmiljöområdet. Den 19 maj håller Inhouse därför ett seminarium om arbetsmiljö, där vår HR- och avtalsexpert Kristofer Palmblad reder ut begreppen och ger tips på vägen.
 
Företag som jobbar systematiskt med arbetsmiljöarbete har bättre lönsamhet och mindre frånvaro.

– Det är ett faktum att det är så. Det lönar sig med andra ord att jobba långsiktigt med arbetsmiljöarbete, säger Inhouse HR- och avtalsexpert Kristofer Palmblad.

Att man jobbar systematiskt innebär att man regelbundet samlar sina medarbetare och går igenom hur det faktiskt är på företaget och hur medarbetarna mår.

– Och då handlar det inte om man är nöjd med kaffemaskinen eller inte, utan om hur den fysiska arbetsmiljön är, hur personalen faktiskt mår och hur man har det med stress och sjukfrånvaro på arbetsplatsen.

Hur kommer det sig att vissa företag inte tar arbetsmiljöarbetet på allvar?
– Jag tror att det mesta beror på okunskap, eller att man tycker att det är jobbigt. Det brukar heller inte vara prioriterat i verksamheten, ofta har man mycket annat att stå i och som man prioriterar trots att sjukfrånvaron är hög.

Behöver du uppdatera din kunskap på arbetsmiljöområdet? Välkommen på vårt seminarium den 19 maj! Några av de punkter som vi då tar upp är:

•    Vad är arbetsmiljö?
•    Lagar
•    Organisation, roller och ansvar
•    Skyddsombudets befogenheter
•    Samverkan med facken
•    Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM)
•    Sjukdom och stress

Seminariet är kostnadsfritt – anmäl dig här.

Tid: Torsdag den 19 maj kl. 15.00 – 16.30 Vi börjar med att bjuda på traditionell fika.  
Plats: Inhouse AB, Humlegårdsgatan 22, 5 tr

Har du inte möjlighet att gå på vårt seminarium – men behöver hjälp med arbetsrättsfrågor? Kontakta Kristofer Palmblad på tel. 0703 45 46 65 eller kristofer.palmblad@inhouse.se

Liknande artiklar