Kontakt

Kunskapsresan – BVD


Den här gången begav jag mig till designbyrån BVD för en endagarspraktik. Byrån består av 20-25 anställda och arbetar i en gammal men otroligt läcker industrilokal på söder i Stockholm. Här arbetar de med identitetsarbete och bygger varumärken med hjälp av bland annat design. Det är både grafisk, digital och butiksidentitet som står på agendan.

BVD står för Blidholm, Vagnemark Design vilket är efternamnet på grundarna av byrån och företaget arbetar efter filosofin ”simplify to clarify”.

Under min dag fick jag följa projektledare, en strateg, en AD och en originalare för att se hur en vanlig arbetsdag kan se ut. Jag fick bland annat sitta med på resursplanering med projektledare och en strateg. I programmet Maraton delar de ut uppgifter till kreatörerna och planerar för kommande veckas arbete. Jag fick också en detaljerad genomgång av arbetet för en av deras största kunder; Apoteket Hjärtat. BVD har tagit fram logotyp, butikskommunikation och förpackningsdesign för varumärkets två EMV:n vardag och bättre. Den bättre fick namnet Apolosophy och syns överallt. Såklart använder även BVD sig av produkterna på kontoret där tvålarna fint pryder handfaten.

BVD är stora internationellt och var en av de utvalda byråerna som fick förfrågan från Coca Cola att skapa någonting för att fira deras 150års jubileum. Andra priser pryder väggar och i köket syns en ”shelf of fame”. När jag var på plats var den något urplockat då dessa varor var för bedömning inför tävlingar. Tävlingar är ju inte bara roligt, men även ett sätt att marknadsföra deras arbete.

Dagens bästa tips kommer från byråns strateg Joacim Nordberg och lyder:

Vid marknadsföring av tjänster – produktifiera dem

Vid marknadsföring av produkter – tjänstifiera dem

Projektledaren Karin Boström och originalaren Anna Steenstrup i arbete
Projektledaren Karin Boström och originalaren Anna Steenstrup i arbete
 
 BVDs bidrag till Coca Colas 150års jubileum
BVDs bidrag till Coca Colas 150års jubileum
 
”The shelf of fame”
 
 Avslutade dagen med en 7elevenkaffe där givetvis BVD designat konceptet.
Avslutade dagen med en 7elevenkaffe där givetvis BVD designat konceptet.

 

Liknande artiklar