Kontakt

Bästa tipsen för din portfolio


Guldägget ligger på de flestas agenda i mediabranschen nu. Jag passade därför på att ta en lunch med Olof, en av 2014 års vinnare av Kycklingstipendiet på Guldägget. Jag var nyfiken på hans resa genom vinsten och ville ta reda på hans hetaste tips för framtida tävlande.

2012 började Olof sin utbildning som AD på Berghs och det var i slutet av den perioden han bestämde sig för att skicka in sin portfolio till Kycklingstipendiet. Det är just en portfoliotävling med väldigt öppna ramar, vilket innebär att man inte tävlar i specifika kategorier eller får regler för hur portfolion ska vara utformad. Juryn gör istället en helhetsbedömning på portfolion.

Vad skulle du ge för råd till de som ansöker till Kycklingstipendiet?

Välj det du själv gillar.
Försök inte forma din portfolio till en perfekt reklam-mapp. Olof tror inte det är vad juryn letar efter. De vill nog snarare se någonting som skaver lite med den gängse bilden. Skäms inte för att ta med några skumma projekt och tänk på hur projekten fungerar som helhet. Även om det handlar om reklam, ger de förhoppningsvis en bild av vem du är. Många börjar med en mapp med skolprojekt, och byter så småningom ut dem mot skarpa case. Det är en process. Olofs egen portfolio, som befinner sig någonstans mellan film och digitalt, har både traditionella och experimentella inslag.

Kill your darlings.
Visa inte allt. Även om det tog tid att göra är inte allt värt att visa. Sålla istället bland projekten och ta bort det som inte känns självklart. Olof valde sex projekt att skicka in.

Sidoprojekt är bra.
Sidoprojekten är viktiga – där finns det utrymme att ta ut svängarna på ett annat sätt. Ofta är det därifrån fröna till de bästa idéerna kommer och ibland kan de rent av utvecklas till skarpa projekt.

Som avslut ger Olof rådet att bara ha det i portfolion som du vill göra igen. Det handlar om att visa att man kan göra det man vill göra. Som kreatör, kanske speciellt om man frilansar, avgör mappen vilka jobb man får göra framöver. Så visa inte upp saker du inte skulle vilja fortsätta göra.

Olof jobbar idag som regissör på produktionsbolaget B-Reel, och gör bland annat reklamfilm, interaktiva filmer och musikvideos.

Liknande artiklar