Kontakt

Vi reder ut begreppen kring semesterlagen


Har man som anställd rätt att ta ut semester när man vill? Kan man som arbetsgivare tvinga ut en medarbetare på semester? Och vad händer om man inte följer semesterlagen? Det är några av frågorna som vi tar upp på vårt seminarium om semesterlagen den 16 april, där vår HR-expert Kristofer Palmblad tipsar om vad du som arbetsgivare ska tänka på.

Även om sommaren fortfarande kan kännas långt borta, så är det hög tid att börja planera för semestertider.

Vad ska man som arbetsgivare tänka på inför semestern?

Att planera i god tid, enligt semesterlagen ska semestern vara klar två månader före semestern. Man ska också komma ihåg att de anställda har rätt till fyra veckors sammanhängande semester. Och om det finns ett kollektivavtal på arbetsplatsen måste man som arbetsgivare förhandla med facket om förläggningen av semestern, säger Inhouse HR– och avtalsexpert Kristofer Palmblad.

En vanlig fråga som dyker upp i semestertider är om en anställd måste beviljas semester vissa veckor – med hänvisning till exempelvis familjeskäl eller vissa andra skäl.

Det är arbetsgivaren som bestämmer när semestern ska tas ut. Det enda kravet är att under perioden juni-juli-augusti har man som anställd rätt till fyra veckors sammanhängande semester, men arbetsgivare har rätt att bestämma när under perioden som denna ska tas ut oavsett vilka skäl som den anställde framför.

Arbetsgivaren har också rätt att tvinga ut anställda på semester, även om de själva inte vill ta ut någon semester.

Och det kan ju helt enkelt handla om att man som arbetsgivare faktiskt vill ha utvilade och fräscha medarbetare framåt hösten. För där har man som arbetsgivare även skyldigheter enligt arbetsmiljölagen, och bör se till så att ens medarbetare inte jobbar för mycket.

Vill du veta mer? Behöver du uppdatera dina kunskaper om semesterlagen? Kom på vårt kostnadsfria seminarium den 16 april, där Inhouse HR– och avtalsexpert Kristofer Palmblad berättar om vad lagen säger och ger tips på vägen.

Här är några av frågorna som tas upp:

Semesterledighet:

• Rätt till ledighet med eller utan betalning
• Vem bestämmer förläggning av semester?
• Huvudsemester: Vad gäller?
• Kan man tvinga ut anställda på semester?

Semesterår/intjänande år:

• Står kollektivavtalet över lagen?
• Förskottssemester
• Utbetalning av semesterlön
• Sparad semester
• Semestertillägg
• Semesterersättning
• Förskottssemester

Tid: Torsdag den 16 april kl. 08.00 – 09.00 Frukost serveras från 07.30
Plats: Inhouse AB, Grev Turegatan 30
Anmälan: Seminariet är kostnadsfritt – anmäl dig här!

Välkommen!

Behöver du hjälp med HR– och avtalsfrågor? Kontakta Kristofer Palmblad på 070-345 46 65 eller kristofer.palmblad@inhouse.se

Liknande artiklar