Kontakt

12 bra bloggar om du gillar kommunikation – Del 2


Det är inte alltid lätt att hänga med i allt som händer i kommunikationssvängen. Innovationer, kampanjer, vinnare av Guldägg och nya byråer. Allt går helt enkelt rätt snabbt. Jag själv är väldigt intresserad av det som händer i branschen och tycker att bloggar håller mig bra uppdaterad. Där kan jag välja de personer som har liknande intressen som mig och låta dem göra the hard work.

Tänkte dela med mig av 12 bloggar jag följer via Bloglovin’. Här kommer de 6 sista i miniserien!

 

I huvudet på Ruth

Ruth fokuserar mycket på kampanjer, videos och bilder och lite text. I bloggen lyfter hon fram casefilmer, reklamfilmer och andra kampanjer som fångat hennes intresse lite extra. Vem är då Ruth? Det berättar faktiskt inte bloggen.

 

Marketingminds

Elisabet Lagerstedt, skaparen av bloggen, skriver om strategisk marknadsföring, kundorientering, affärsstrategiska frågor med marknads- och kundanknytning, marknads- och affärsutveckling, varumärken, innovation, research, kundupplevelser, strategisk kommunikation, förändring och relevanta organisatoriska frågor. En hel del alltså.

Hon arbetar som marknads- och strategikonsult samt är grundare och VD på Inquentia. Hon skriver även för INSEAD Knowledge och är mentor och gästföreläsare vid Masterprogrammet för Enteprenörskap vid Lunds Universitet. Alltid med marknads- och kundperspektivet i bagaget.

 

Nikke Index

Nikke Lindqvist skriver mestadels om sökmotoroptimering, webbmarknadsföring och webbrelaterade frågor.

Han är en av landets främsta experter på sökmotoroptimering, eller SEO som man säger i branschen. Nikke har arbetat inom området så länge Google har funnits. Och lärde sig från början (den varierande) logiken för hur man placerar webbplatser bra vid sökningar, genom att arbeta med sina egna webbprojekt.

 

Please copy me

Niklas Hellerstedt är copywriter i Göteborg. I dag driver han egna reklambyrån Hellerstedt design & reklam. Den här bloggen, som nu har ändrat form och ger u nyhetsbrev istället för blogginlägg, handlar om konsten att skriva reklam. Niklas har dessutom släppt boken ”Sälj det med ord”.

 

Den mänskliga faktorn

Patrik Lundberg jobbar som strategiansvarig på Kärnhuset och växlar mellan att vara planner och varumärkesstrateg. Den mänskliga faktorn handlar om planning, varumärkesstrategi och en massa annan reklam.

 

Reklam2

Reklam2 är en blogg som skrivs av Leif Kajrup (liffeman). Här talas det mycket om reklam och sociala medier, som han även åker runt och föreläser om.

Leif har jobbat med reklam och kommunikation sedan 1992 och är övertygad om att vi är mitt inne i en (r)evolution. Vi kan inte längre utgå från de gamla ramverken om hur reklam fungerar. Vi måste titta framåt och anpassa vårt sätt att arbeta med morgondagens reklamkonsumtion som redan är dagens reklamkonsumtion – Reklam2.

 

/Maria

 

Sorterat under Nyheter

Liknande artiklar