Kontakt

Visa att du är kreativ och aktiv!


Vad är det som får ett cv att sticka ut i mängden när en rekryterare gör ett första urval till olika tjänster inom försäljning? Mitt svar på den frågan är: kreativitet och aktivitet.

Alla håller säkert inte med mig om att det allra viktigaste för att lyckas som säljare är att vara kreativ och aktiv. Det finns så klart en hel del andra kvalitéer och färdigheter som är mer eller mindre viktiga beroende på tjänst, produkt och inte minst komplexiteten i försäljningsarbetet. Men om jag tvingas välja två egenskaper som jag anser viktiga för säljyrket blir det just kreativitet och aktivitet.

Kreativitet handlar om att hitta luckor att fylla med relevanta erbjudanden och finna nya vägar fram till ett avslut. Aktivitet behövs för att hitta de bästa alternativen, argumenten, segmenten, och så vidare. Eftersom jag tror så starkt på dessa egenskaper hos säljare söker jag tidigt efter dem när jag träffar en kandidat. Vad har personen gjort och ansträngt sig för? Vad har säljaren lyckats med? Går det att utläsa i personens cv att denne har varit aktiv tidigare?

Du som söker jobb bör därför beskriva din aktiveringsgrad i ditt personliga brev eller i ditt cv. Om du till exempel har haft en idrottskarriär ska den lyftas fram. Du behöver inte ha haft en karriär som Zlatan, känn inte så. Men om du under ett par år har satsat och fokuserat med en hög ambition, och kan beskriva detta, har du ett bevis på att du har mycket i dig av det som krävs för att lyckas inom säljyrket.

Alltid idrott, det har vi hört förut, kanske du tänker nu. Men det behöver inte bara vara idrott som är intressant för rekryteraren eller din framtida arbetsgivare. Det kan vara företagsamhet, eller något annat som har krävt fokus och ansträngning för att lyckas åstadkomma resultat på något vis, som fångar deras uppmärksamhet.

Ett exempel på detta är en framgångsrik säljare som i unga år köpte godis i storpack, paketerade om detta i fina, små förpackningar för att sedan sälja dessa dyrt i skolan. Redan som ung visade han att han ville skapa något. Aktivitet och kreativitet sticker ut!

Varför anser jag då att det är så viktigt att lyfta fram tidigare kreativa prestationer?

  • Du visar på förmågan att identifiera nuläge och önskat läge för att sedan kunna sätta en aktivitetsplan i verket.
  • Du har visat att du kan prestera under press.
  • Du kan och är van att jobba mot högt uppsatta mål och nå dem.
  • Du vet att det krävs hårt arbete om man ska nå högt uppsatta mål, men att det betalar sig.
  • Du kan hantera motgång och nederlag, och finner ny kraft att söka alternativa vägar.

Slutligen vill jag citera Ernst-Hugo Järegård som så fint sammanfattar vikten av kreativitet och aktivitet: »Det är inte den smartaste, och inte heller den dummaste som kommer längst här i livet. Utan den envisaste.«

Jens Ölander, vd för Inhouse

Sorterat under Nyheter

Liknande artiklar