Kontakt

Fler företag granskar arbetssökare i sociala medier


Allt fler företag gör bakgrundskoller i sociala medier vid rekrytering. Elin Siggelin och Emelie Eklund, rekryteringskonsulter på Inhouse, tycker att detta är en trend som arbetssökare borde vara uppmärksamma om.

År 2008 gjorde ett av tio företag bakgrundskontroller i sociala medier. Nu visar en kraftig ökning på hela sju av tio företag, som kontrollerar kandidaters information i kanalerna. Det visar en ny rapport som Stockholms handelskammare och informationsföretaget Bisnode sammanställt. De mest använda metoderna är sökningar på Twitter, Facebook, LindkedIn och bloggar.

 Hur tänker ni på Inhouse kring bakgrundskontroller i sociala medier?
-Bakgrundskontrollerna vi utför är bland annat att ta referenser, men vi har inte direkt en inarbetad rutin för att göra bakgrundskontroller i just sociala medier på våra kandidater. Däremot händer det att vi använder LinkedIn för att kolla så att kandidaternas cv överensstämmer med informationen de anger, säger Elin Siggelin.

Kan påverka din framtida karriär

Emelie Eklund och Elin Siggelin anser att det här handlar om att ansvara över sitt personliga varumärke. De menar att med tanke på den markanta ökningen av företag, som kontrollerar sociala medier är det därför extra viktigt att tänka på hur man marknadsför sig själv i den information man lägger ut.

 -Det är viktigt att man är medveten om detta och bör ha i åtanke att det man gör privat och de beslut man tar på vägen kan komma att påverka sin arbetssituation i framtiden, säger Elin Siggelin. 

Vad bör man som arbetssökare tänka på när man lägger ut information i sociala medier?
-Det är viktigt att tänka på att LinkedIn är ett öppet cv som alla kan gå in och kika på. Där är det viktigt att all information är korrekt med rätt årtal, arbetsuppgifter och titel. Sedan kan man gärna ha en professionell profilbild för att ge ett gott intryck, menar Elin Siggelin.

Finns även fördelar

Emelie Eklund anser att arbetssökare även bör tänka på fördelarna med sociala medier. Hon menar att det dessutom finns stora möjligheter om man marknadsför sitt personliga varumärke på rätt sätt.

 -Här kan man ta tillvara på möjligheterna och exempelvis visa upp sina kunskaper och intressen i sociala medier. Det finns ju faktiskt chans att arbetsgivare hittar sina kandidater även i privata kanaler, säger Emelie Eklund.

 

Läs hela rapporten:
http://www3.infotorg.se/Documents/nyhetsmaterial/rekrytering_0220%20B_web%5B1%5D.pdf

Liknande artiklar