Kontakt

”Byrådoktorn” om hur man minskar risken för konkurs i byråbranschen


Antalet konkurser i byråbranschen ökar igen. En förklaring till detta är det låga intresset för och kunskapen om affärsmannaskap hos många byråledare, menar Inhouse byråexpert Håkan Bodman.

I senaste numret av Resumé medverkar Inhouse managementkonsult Håkan Bodman – mer känd som ”Byrådoktorn” – i en fördjupningsartikel om varför antalet konkurser är på samma nivå igen som svarta åren 2009-2010.

Främsta orsaken ser han i det generellt låga intresset för affärsmannaskap hos byråägare och ledning. Man brinner oftast mest för kommunikation och älskar att få vara med kunden och tycker detta med att bygga upp bolagsvärden, utveckla och effektivisera verksamheter och arbete med nyförsäljning är tråkigt och något man heller inte kan så mycket om. Så ser det mer eller mindre ut på de flesta byråerna i dag, menar Håkan Bodman.

”Det går att vara lönsam i byråbranschen”

– Samtidigt finns det många både fullservice och nischade byråer i storstäder och på landsorten som är skickliga på att bygga lönsamma, växande och stabila verksamheter som till exempel Kaplan, Honesty, Wonderville, Triggerfish, Masscreation, Happyiend, Just W, Sublime, Simon Says, Yours, Strateg, Söder Reklambyrå och Workshop. Dessa byråer visar att det verkligen går att vara både växande och lönsam i byråbranschen – bara man gör på rätt sätt.

– En annan orsak till många konkurser är att det knappt finns några etableringshinder i branschen – det räcker lite förenklat med en kompis som är marknadschef och att man har en Mac för att komma igång utan att behöva ha någon större kunskap om branschen eller om vilka affärsprocesser som är de viktigaste att ha ordning på om man ska driva en byrå på ett framgångsrikt sätt. När det sedan börjar blåsa lite snålt, så är många av dessa byråer extremt sårbara, menar Håkan Bodman.

Hela intervjun med Håkan Bodman finns att läsa i pappersutgåvan av senaste numret av tidningen Resumé.

Håkan Bodman har hjälpt över 150 byråer i Norden med att bli mer framgångsrika. Du når honom på hakan.bodman@inhouse.se eller 0708 – 12 89 09.

Sorterat under Kommunikation, Nyheter

Liknande artiklar