Kontakt

Inhouse lanserar certifiering av assistenter


Nu lanserar Inhouse en ny tjänst – en certifiering av assistenter för att säkerställa rätt kompetens på rätt plats i företaget. Certifieringen kan användas som ett verktyg för att få väl fungerande assistentroller och assistentgrupper i en organisation.

Inhouse certifiering av assistenter bygger på en kartläggning av olika arbetsområden som en assistent ska göra. Assistentrollen delas in i tre nivåer – assisterande, drivande och utvecklande.

– Utifrån denna certifiering kan vi ringa in och säkerställa kompetensbehov i företag och rätt matchning vid rekryteringar och utvärderingar. Det gör att det är lättare att veta att ett företag sitter med rätt kompetens så att assistenterna verkligen kan avlasta sina chefer. Det handlar helt enkelt om att säkerställa att man prioriterar rätt i verksamheten, säger Eeva Lalinder, managementkonsult på Inhouse med inriktning på Executive Assistants.

Komplex roll

Indelningen i de olika nivåerna sker utifrån flera kriterier inom de huvudområden som en assistent har i sina arbetsuppgifter – projektledning, kommunikation, affärssinne och erfarenhet.

Med certifieringen hoppas Eeva Lalinder att fler också får upp ögonen för hur mycket en assistent gör och vad som krävs av assistentrollen i dag.

– En del har fördomar om att assistenter bara gör enklare uppgifter och kokar kaffe. Men assistentrollen är betydligt mer komplex. Som assistent på hög nivå måste du till exempel ha förmåga att driva projekt parallellt med de vanliga assistentuppgifterna och prioriteringarna. Kan assistenten prioritera rätt så kan också chefer och andra i organisationen göra det de är bra på, ta ett kundmöte till, engagera sig mer i strategi än administrativa uppgifter och jobba mer fokuserat. Det blir en win-win situation för både assistenter och chefer.

Affärsförståelsen viktig för Executive Assistants

Eeva Lalinder har själv över 20 års erfarenhet av assistentyrket från både mindre kontor och stora globala företag, bland annat har hon arbetat som Executive Assistant på SSAB och NCC. Hon har under åren sett många ineffektiva organisationer, där företaget inte får ut rätt hjälp av sina assistenter.

– Många organisationer i Sverige behöver få upp ögonen för hur viktigt det är med rätt assistent på rätt plats i företaget och med fungerande assistentgrupper, så att företagets chefer får den avlastning de behöver, säger Eeva Lalinder.

Affärsförståelse kanske inte är något man direkt kopplar till en assistentroll. Men har man affärssinne kan man verkligen underlätta sin chefs vardag, menar Eeva Lalinder.

– Som Executive Assistant behöver man ha förståelse för verksamhetens ”core business” och hur det dagliga arbetet genererar ett mervärde för verksamheten. En assistent som förstår affären kan också prioritera på bästa sätt och kan därför planera chefens vardag bättre. Det vill säga med rätt assistent kan företag spara tid och pengar genom att komma till rätta med ineffektivitet och felprioriteringar.

Certifieringen kan också ligga till grund för arbets- och rollbeskrivningar, och som underlag för en kravspecifikation vid rekrytering.

– I rekryteringsarbetet kan vi också utifrån certifieringen jobba med mer anpassade frågor vid en intervju för att säkerställa kompetensen. Det blir helt enkelt lättare att hitta personer på rätt nivå så att det blir rätt matchning mellan företag och kandidat.

Vill du veta mer om certifieringen av assistenter och hur vi kan hjälpa ditt företag. Kontakta Eeva Lalinder på 070-760 35 99 eller eeva.lalinder@inhouse.se.

Läs mer om Nätverket för Executive Assistants.

Sorterat under Business Services, Nyheter

Liknande artiklar