Kontakt

Välkommen Eeva Lalinder – management- och rekryteringskonsult


Eeva Lalinder gillar att hjälpa andra – en bra egenskap i assistentyrket. Nu vill hon hjälpa både företag och assistenter att utvecklas i sin nya roll som management- och rekryteringskonsult.

Eeva Lalinder är ny management- och rekryteringskonsult på Inhouse med inriktning på executive assistants. Hon har själv över 20 års erfarenhet av assistentyrket och har jobbat på både mindre kontor och på stora globala företag.

Gillar det administrativa

– Från början så halkade jag bara in på det. Jag visste inte riktigt vad jag ville göra efter gymnasiet så jag började som kontorsassistent på ett litet bolag. Men det passade mig perfekt. Jag har alltid tyckt att det har varit enkelt med service och att ge det lilla extra. Jag gillar assistentrollen, är bra på att se vad som ska göras och jag gillar helt enkelt att hjälpa andra. Jag gillar också det administrativa i yrket och är en väldigt strukturerad person så för mig är det enkelt att till exempel hålla koll på papper och allt annat som ska koordineras.

Ursprungligen kommer hon från Sundsvall och det var också där hon började sin yrkesbana. När hon efter ett par år flyttade till Stockholm fortsatte hon som office manager och kompletterade även med en utbildning på IHM Business School inom affärskommunikation. Sedan har hon fortsatt inom yrket med många olika typer av uppdrag och assistentroller, bland annat har hon arbetat som executive assistant på SSAB och NCC.

Organisationsutveckling kopplat till assistentrollen

På Inhouse kommer Eeva Lalinder att jobba som managementkonsult och hjälpa företag med organisationsutveckling kopplat till assistentrollen och assistentgrupper i företag. Hon menar att många organisationer i Sverige behöver få upp ögonen för hur viktigt det är med rätt assistent på rätt plats i företaget och med fungerande assistentgrupper, så att företagets chefer får den avlastning de behöver.

– Som konsult kommer jag exempelvis att hjälpa företag som har assistentgrupper som inte fungerar – och hjälpa till att kartlägga och se över organisationen så att det är rätt grupp med rätt kompetens och med rätt arbetsuppgifter. Vi har också tagit fram en modell för certifiering av assistenter, där vi har kartlagt olika arbetsområden som en assistent ska göra och utifrån detta kan vi ringa in och säkerställa kompetensbehov och rätt matchning vid rekryteringar och utvärderingar.

Nystartat nätverk

Hon kommer även att jobba med rekrytering av assistenter och omvärldsbevakning och hon driver det nystartade nätverket för executive assistants.

– Tanken med nätverket är att executive assistants ska kunna utvecklas i sin yrkesroll och få redskap för att möta de utmaningar som ställs på yrkesrollen i dag. Och där hoppas jag kunna bidra med min långa erfarenhet av yrket.

Vill du veta mer om Nätverket för Executive Assistants, certifieringen av assistenter eller mer om hur vi kan hjälpa ditt företag? Kontakta Eeva Lalinder på 070-760 35 99 eller eeva.lalinder@inhouse.se.

Sorterat under Business Services, Nyheter

Liknande artiklar