Kontakt

”Viktigt att inhousebyråerna har rätt resurser”


Allt fler företag väljer att satsa på sina inhousebyråer. Det visar Inhouse egen undersökning – InhouseBarometern – som presenterades i senaste numret av branschtidningen Resumé.
Men det krävs att inhousebyråerna har rätt resurser för att de ska kunna konkurrera med de externa byråerna, menar Håkan Bodman, managementkonsult på Inhouse.

Från att ha verkat mer i det tysta och mest som rena produktionsenheter, får nu många inhousebyråer mer framträdande roller och blir allt mer ett hot mot de traditionella externa reklambyråerna. En anledning är den ökade digitaliseringen som har gjort närhet och snabbhet viktigare, vilket gynnar inhousebyråerna.

I InhouseBarometern har 42 svenska inhousebyråer djupintervjuats. 75 procent svarar att de planerar att växa under det kommande året och 25 procent svarar att de kommer att ta hem fler uppdrag från den externa byrån. Något som borde få externa byråer att oroa sig, menar Håkan Bodman, managementkonsult på Inhouse och ansvarig för undersökningen.

Vilken är den största utmaningen som inhousebyråen respektive den externa byrån står inför med tanke på detta?
– Det viktigaste för inhousebyrån är att man verkligen förstärker upp sig med både rätt resurser och kompetenser för att till fullo kunna ta hand om de utökade uppdrag som de får när de tar hem mer och mer från den externa byrån. Här slarvar många, och det straffar sig direkt när man inte kan hålla den nivå som den externa byrån haft och som beställarna förväntar sig. För de externa byråerna gäller det att kunna påvisa att de kan vara lika snabba som inhousebyrån och på annat sätt tydliggöra värdet och fördelarna med att vara just en extern kraft med allt vad det innebär, säger Håkan Bodman.

InhouseBarometern presenterades vid Inhouse Inspiration Day 2016 den 21 april. Då medverkade även Alex Center, inhousechef på Coca-Cola, som berättade om hur det är att arbeta inhouse på ett av världens mest kända varumärken. Han berättade bland annat om hur man höjer kreativiteten och motiverar kreatörer samt om varför det är bättre att ha en inhouse än en extern reklambyrå.

I senaste numret av tidningen Resumé kan du läsa mer om InhouseBarometern samt en längre intervju med Håkan Bodman och med Coca-colas Alex Center.

Liknande artiklar