Kontakt

Fem frågor till Emily de Piro, jurymedlem i årets Inhousetävling


Läs om hur juryarbetet till Inhousetävlingen går till, vad som är så speciellt med att arbeta på en inhousebyrå och få Emilys bästa tips för hur man lyckas som Inhousechef.

Den 27 september går årets Inhousetävling av stapeln. Kan du beskriva vad det är? 

Tävlingen belönar reklam som produceras internt på Sveriges marknads- och inhousebyråer. För oss på Inhouse är detta en viktig tävling som vi vill premiera. Vi är därför, precis som tidigare, sponsorer och sitter även med i juryn för fjärde året i rad. Vi i juryn bedömer kampanjernas idé, kreativa höjd och utförande.

Varför behövs det en tävling för inhouseavdelningar?

Det har alltid varit en utmaning att arbeta kreativt i en kärnverksamhet som inte är det. På en extern reklambyrå är du omringad av likasinnade som tillsammans skapar en kreativ kulturell miljö. Externa byråer har även en lång erfarenhet av att tävla mot varandra i tävlingar som Guldägget, 100 wattaren etc. Att nu få möjlighet att jämföra sig, även som inhousebyrå är positivt både för avdelningens varumärke och status, men även för att höja teamets motivation och kvalitetsnivån på utförandet.

Du sitter med i juryn, kan du berätta hur juryarbetet går till?

Jag sitter med i juryn tillsammans med andra specialister som arbetar på eller med inhousebyråer. Mitt nätverk av inhousebyråer är stort och jag har en god inblick i deras vardag, vilka utmaningar de ställs inför, hur processerna ser ut och vad som produceras.

Tillsammans plockar juryn fram vinnarna till årets Inhousetävling. Det är ett tufft arbete där bidragen först ska igenom skallkraven, till exempel att inhousebyråerna har skickat in rätt underlag. Därefter bedöms bidragens idé, kreativa höjd samt resultat. I år var det rekordmånga bidrag, vilket gör juryarbetet svårare än någonsin!

Vad är det som är så speciellt med att jobba på en Inhousebyrå?

Framför allt att du har varumärket i hjärtat. Det finns en sån passion hos många inhousebyråer. Man sliter sitt hår för att organisationen ska lyckas och att alltid leverera på topp. Tidigare var det inte lika ”fint” att jobba inhouse, som på en extern reklambyrå men idag är det nästan tvärtom. Du hamnar närmare affären och människorna som fattar de viktigaste besluten. Du har möjlighet att påverka inte bara ett grafisk mannér utan en hel företagskultur och inställning.

Vad har du för tips för att lyckas som inhousechef?

  1. Att du som chef har ett tydligt uppdrag och syfte för din inhousebyrå, som ska vara kopplat till verksamhetens övergripande mål. Finns det en samsyn inom organisationen?
  2. Se till att du har mandat över din verksamhet samt har budget- och personalansvar.
  3. Tydliga beställningsprocesser som är förankrade och kommunicerade ut i verksamheten.
  4. Att ha roligt! Du som chef måste kunna inspirera och motivera kreatörer i en vanlig företagsmiljö.

Emily de Piro, affärsområdeschef på Inhouse samt jurymedlem i årets Inhousetävling.

 

Läs mer om tävlingen här:

www.inhousetavlingen.se

 

Sorterat under Kommunikation, Nyheter

Liknande artiklar