Kontakt

Nu kan du nominera till 2017 Office Professionals Award


 Fem frågor till Evelina Lycke, Affärsområdeschef Business Services på Inhouse, som är specialist på att arbeta med företagens centrala servicefunktioner. 

– Inhouse är samarbetspartner till konferensen Vidgade vyer och Office Professionals Award den 16-17 februari, kan du berätta vad det är?
Vidgade Vyer är en årlig konferens för assistenter och administratörer. Konferensen pågår under två heldagar med flera inspirerande föreläsare. Konferensen övergår på kvällen den första dagen till tävlingen Office Professionals Award, där man för nionde året i rad delar ut priser till en yrkesgrupp som ofta verkar i bakgrunden – assistenten.

– Varför tycker du att chefer ska ta sig tid att nominera sina assistenter?
För att gesten kommer att betyda så ofantligt mycket. Min bild av assistenter är att många viger sitt liv till att underlätta livet för sina chefer och de arbetar på väldigt hårt och kräver inte speciellt mycket i gengäld. Nu har cheferna och kollegorna chansen att visa sin tacksamhet och uppskattning. Tävlingen är också ett sätt att uppmärksamma en yrkesgrupp som nästan alltid verkar i det dolda och för att påvisa vad de faktiskt gör och ansvarar för ute på företagen.

Passa på att nominera en kollega, medarbetare eller vän som arbetar som assistent på ledningsnivå och som du tycker är en stjärna: http://www.officeprofessional.se/nominera.html

 – På vilket sätt har assistent-profilen förändrats jämfört med för 10 år sedan?
Det blir viktigare och viktigare att ha en hög integritet och en förståelse för vad som sker i det dolda med sekretess på hög nivå. Assistentrollen har breddats de senaste åren och kräver idag en förmåga att kunna driva projekt parallellt med sedvanliga assistentuppgifter, vilket kräver ett helhetsseende. Man behöver ha förmåga att hantera de förändringar som sker dagligen för att kunna prioritera chefens arbete på ett effektivt sätt.

– Vad är det vanligaste missförståndet när det handlar om att anställa en assistent idag?
Min bild är att många undervärderar rollen och att inte alla chefer har lärt sig på vilket sätt man ska använda en assistent. En Executive Assistant kan till exempel bidra till företagets affärsnytta genom ökad effektivitet och kostnadsbesparingar och med en kompetent Executive Assistant vid sin sida så kan chefen fokusera mer på till exempel intäktsskapande kundarbete.

På Inhouse har vi tagit fram en certifiering av assistenter som vi har delat in i tre nivåer – assisterande, drivande och utvecklande och på kundmöten går vi tydligt igenom vad varje nivå innebär. Där och då kan vi snabbt fånga upp vilken nivå och vilka arbetsuppgifter som krävs för den specifika tjänsten och sätta förväntningarna på rollen.  

– Kan du beskriva hur Inhouse arbetar med Executive Assistants idag?
Vi fokuserar på att utveckla framgångsrika assistenter och att stärka assistenternas position på arbetsmarknaden och har bland annat startat upp ett affärsnätverk för Executive Assistants där vi tar upp aktuella frågor för att stärka och utveckla yrkeskåren och vi hjälper till i organisatoriska och kompetensutvecklande frågor. Vi startar även upp och driver nätverk på företag med syfte att bidra med vår expertis för att kunna skapa en tydligare målbild för assistenter.

Man kan säga att vi skapar bättre förutsättningar för att stärka assistenters status, kvalitet, effektivitet och lönsamhet.

 Läs fler artiklar här

 

Sorterat under Business Services, Nyheter

Liknande artiklar