”Det är inte bara kreatörerna som äger en kreativ idé”
På Sony Music Entertainment i Sverige jobbar 70 personer med att skapa, utveckla, marknadsföra och distribuera musik från svenska och internationella artister. Vi har träffat Camilla Adamsson (Head of Brand Partnerships) och Lisa Hultengren (Creative Manager) som är talare på Inhouse Inspiration Day den 20 april.
Missa inte artikeln "Inhousebarometern i det senaste numret av Dagens Media"
Camilla ansvarar för bolagets varumärkessamarbeten och sponsring och menar att mycket har förändrats i musikbranschen de senaste åren.
– Tidigare var den svenska musikförsäljningen uteslutande fysisk, men i takt med den digitala transformationen och Spotifys inträde på marknaden har spelplanen ändrats. Nu är nästan hela vår försäljning digital, en resa som gått fort och vi har i takt med detta anpassat och utvecklat vår verksamhet och organisation därefter.
Som ett led i denna utveckling har numera de flesta lokala artister ett dedikerat team på Sony Music Sverige bestående av en projektledare, en PR-ansvarig och en kreatör. Kreatörerna har sin egen avdelning och kan närmast jämföras som en inhousebyrå. För att ständigt kunna ligga i framkant och vara kreativ i en bransch som genomsyras av innovation och nya tekniska möjligheter har Sony Music jobbat hårt med den interna företagskulturen och mentaliteten.
– Den här tre-parts konstellationen är unik. Att ha en dedikerad kreatör i projekten gör att vi kan bredda vårt erbjudande gentemot våra artister och partners. Tillsammans jobbar vi för att ständigt höja den kreativa ribban inom vår organisation och bryta ny mark där vi tidigare inte varit. Dessutom kan vi vara snabbrörliga vilket är avgörande för vår verksamhet och den marknad vi verkar i.
Satsa, testa och våga misslyckas
För att ständigt kunna ligga i framkant och vara kreativ i en bransch som genomsyras av innovation och nya tekniska möjligheter har Sony Music jobbat hårt med den interna företagskulturen och mentaliteten.
– Vi har en ”våga satsa, våga misslyckas”-attityd som en del av vår företagskultur. Vi är inte rädda att springa fort och chansa. De gånger som saker inte fungerar är vi noga med att utvärdera och undersöka vad som inte fungerade. Det är en viktig insikt som vi har gjort: att vi behöver ha uppföljningsmöten, lära oss av våra misstag och ta med insikterna in i nästa projekt.
Vikten av omvärldsbevakning och framtidsspaning
Idag arbetar 5 kreatörer heltid på Sony Music, ett arbete som sträcker sig från idé till produktion och utförande. Lisa, som bland annat ansvarar för att ta fram kampanjer med tillhörande strategier och skapa visuella koncept för olika artister betonar vikten av att hålla sig uppdaterad på nya trender.
– En stor utmaning i vårt jobb är att ständigt hålla oss a-jour med allt som händer och fånga upp nya mönster och trender. Jag tror att det är viktigt att inse att omvärldsbevakning och framtidsspaning är en avgörande och viktig arbetsuppgift som man måste prioritera. Det svåra är inte att ta till sig ny information, utan snarare att plocka russinen ur kakan.
Lisa ger exempel på hur hon och hennes kreatörskollegor håller sig uppdaterade för att få inspiration och verktyg för att kunna hålla en kreativ höjd:
- Vi har avdelningsmöten varje vecka där vi presenterar ett ”span” som vi har hittat under den föregående veckan. Det kan vara allt från en ny Snapchat-funktion till Kenzas datadrivna Google-klänning som vi sedan diskuterar och analyserar.
- Vi prenumererar på ett flertal olika nyhetsbrev och tidningar, exempelvis online-tidningen Contagious Magazine. Dessa funkar utmärkt som daglig inspiration, rakt in i inboxen. Det ger även en påminnelse om att hitta nytt varje dag.
- Vi går på många föreläsningar och konferenser, exempelvis Sthlm Tech Fest och South by Southwest (SXSW). Att inspireras och motiveras tillsammans med andra är ovärderligt!
Både Lisa och Camilla betonar att kreativitet är långt ifrån något som bara kreatörerna på Sony Music besitter.
– Vi jobbar i en bransch som hela tiden förändras. Vi är otroligt måna om att lyfta alla idéer, oavsett var i organisationen de kommer ifrån. Alla ska kunna hitta nästa hit, eller komma med en ny rolig kampanjidé. Det är inte bara kreatörerna i ett bolag som äger en kreativ idé, det är ett team effort.
Vill du även läsa 5 tips när du ska bygga och utveckla ett professionellt nätverk?