Kontakt

Kundundersökning om den digitala utvecklingen


Ett 60-tal marknads- och kommunikationschefer har under april svarat på frågor om hur den digitala utvecklingen har påverkat marknads- och kommunikationsavdelningarna runt om i Sverige.

Undersökningen stängdes tidigare i veckan och vi har frågat vår kollega Maria Westman, Managementkonsult här på Inhouse, om vad undersökningen hittills har visat.

Maria Westman, ordförande Swedish Content Agencies.
Pressbild/Foto: Johanna Norin

Börja med att berätta om undersökningen och vad syftet är?
– Vi genomför den här undersökningen kring hur den digitala utvecklingen påverkar svenska marknads- och kommunikationsavdelningar. Den digitala utvecklingen är ju igång för oss alla, men den ser olika ut beroende på vilka utmaningar man har. Vi ville ta tempen på Sveriges kommunikationsbransch, få högre förståelse och mer kunskap om vad som pågår där ute. Vi kommer också att dela med oss av resultatet på olika sätt.

Undersökningen är ju inte analyserad än men vad är spaningen hittills?
– Spaningen är att den digitala utvecklingen påverkar många olika delar i en organisation. Det är tydligt att det finns en utmaning i att finna samspelet i företaget, arbetssätt och gemensamma processer. Detta i kombination med att finna rätt kompetens för framtiden.

Är kompetensen som är den största utmaning?
– Ja, majoritet av de tillfrågade nämner kompetensutveckling som sin största utmaning, vilket är ett naturligt steg i nästa skede av digitaliseringen. Om vi tidigare har ägnat mycket kraft och tid till teknik och system, så står vi nu inför att de humana delarna kopplas till digitaliseringen, såsom till exempel hur vi samarbetar och organiserar arbetet. Även om till exempel artificiell intelligens kommer stort så behöver vi tydliggöra människans värde kopplat till det. Våra mänskliga egenskaper kommer att behöva förstärkas och nyttjas på ett annat sätt framåt, i kombination med ny teknik. Här finns det en enorm potential om man redan nu lägger planer för att både kompetensutveckla befintlig personal samt komplettera med ny kompetens.

Så utvecklar du din personal och får dem att stanna

Liknande artiklar