Kontakt

Årets Inhouse Inspiration Day blev succé


Förra veckan gick vår årliga inspirationsdag Inhouse Inspiration Day av stapeln, i fantastiska lokaler med utsikt över Nybroviken. För tredje året i rad samlades närmare 60 av landets inhousechefer under en heldag för att lyssna till spännande talare och byta erfarenheter i nätverksgrupper.

Morgonen började med en mingelfrukost, där ljudvolymen var hög och flera av Sveriges största varumärken var på plats, som exempelvis Apoteket, Lindex, Bilia, Fazer och Kicks för att nämna några. Att driva kreativt internt reklamarbete i en organisation som inte har kommunikation som sin ”core business” kan i många fall vara ensamt, så förutom inspirerande talare fick deltagarna även flera möjligheter att diskutera sina utmaningar i olika typer av nätverksövningar.

Årets tema var förändring och den första gästtalaren var Peter Gunnarsson, sektionschef på H&M. Han berättade bland annat om hur man skapar förutsättningar att leverera och leda ett team i förändring.

Två godbitar från Peters dragning:
”I ett förändringsarbete måste du först lära känna dig själv och veta vilken typ av ledare du är.  När du vet det, så vet du vilken typ av människor du behöver omge dig med”.
”Tänk på att när du som chef kommunicerar med andra avdelningar representerar du hela ditt teams varumärke”.

Dagens Media berättade om Inhousetävlingen som går av stapeln i höst och beskrev kriterierna kring de åtta olika kategorierna. Emily, vår affärsområdeschef för specialistområde Kommunikation, sitter med i juryn och berättade varför man ska tävla i reklam och tipsade om att de tävlande företagen inte ska glömma att skicka in kampanjernas resultat.

Johan Fernstedt, marknadschef på Unionen, berättade om hur de skapar en inhousebyrå som ska bli en modern byrå och deras omställningsresa. Han berättade om att rätt innehåll till rätt person vid rätt tillfälle är vad unionen kallar för ”Always on” samt att snabbhet och varumärkeskunskap är anledningarna till varför Unionen har tagit hem sin kommunikationsproduktion.

Dagens moderator, Håkan Bodman, drog resultatet av årets InhouseBarometer som vi genomfört, där 50 inhousechefer har besvarat frågor om hur de planerar att utveckla sina verksamheter under 2018.

Cecilia Steenberg Forsberg, byråchef på Tele2 Inhouse, berättade om hur man gått från att vara en produktionsbyrå till att arbeta konceptuellt, kreativt och ha ett högt fokus på att ta tillvara på möjligheterna med att jobba nära verksamheten.

Missa inte vår intervju med Cecilia ”Inhousebyrån är företagets kreativa hjärta”

Vi fick även ta del av slutsatserna kring vår undersökning om digital kommunikationsutveckling, en undersökning som 70 marknads- och kommunikationschefer har besvarat. En spaning är bl.a. att det ofta är kommunikation och marknadsavdelningar som får driva den digitala transformationen, helt enkelt för att det är där kunskapen och insikterna om målgruppen finns.

Stort tack till alla deltagare. Vi ses igen nästa år!

Liknande artiklar