Inhouse / Artiklar / Gör succé på nya jobbet- våra 10 bästa råd
img_8567-redigera-1126×550

Gör succé på nya jobbet- våra 10 bästa råd

Ska du börja på ett nytt jobb? Grattis! Du kommer träffa många nya människor, få nya insikter och den första tiden får du aldrig igen. Alla vet att det första intrycket spelar stor roll och här får du våra 10 bästa råd hur du gör succé på din nya arbetsplats.

1. Förbered dig
Har ditt nya företag publicerat någon ny pressrelease på hemsidan eller i deras LinkedIn-flöde? Gör din efterforskning innan, precis som du troligtvis gjorde innan din arbetsintervju.

2. Rekognosera din första vecka
Har du inte fått något introduktionsschema, ring din blivande chef och stäm av vad som gäller den första tiden. Under den första veckan kan du se dig som en gäst. Var öppen, social och lyssna in det som sägs.

3. Visa självförtroende
Det är skrämmande att vara ny men ha självförtroende, tillit och var modig. Du har fått jobbet av en anledning och de valde just dig för att de tror på dig.

4. Ha inte för bråttom
Undvika att visa dig stressad. Alla känner sig förvirrade den första tiden men plocka fram skådespelartalangerna. Ta ett steg i taget så kommer det troligtvis klarna så småningom.

5. Fråga
Alla minns hur det var att vara ny och har förståelse för de 1000 frågor du har som ny på jobbet. Skulle det kännas jobbigt kan du sprida ut dina olika frågor, alla frågor kanske inte behöver gå till den närmsta kollegan eller chefen.

6. Bekanta dig med många nya personer
Mingla med öppet sinne med så många nya ansikten som det bara går. Den första tiden behöver du inte hitta nya bästa vänner utan snarare många nya bekanta.

Läs även: Tips när du ska bygga och utveckla ett professionellt nätverk

7. Rekognosera och känn in kulturen
Vilka är de formella eller informella ledarna? Vad finns det för subtila regler? Finns det en snudd på obligatoriskt förmiddagskaffe som alla verkar delta på? Gör iakttagelser och lär känna de sociala koderna.

8. Hitta en balans
Erbjud dina kollegor din hjälp, den första veckan brukar innehålla dödtid, men ta inte på dig för mycket. Du behöver hitta en balans där du bara tar på dig det du faktiskt kan och hinner göra.

9. Var ödmjuk
Den första veckan är inte rätt tid att föreslå hundra förbättringsåtgärder inför dina nya kollegor. Det kan ligga bakomliggande orsaker som du inte har en aning om, men som alla andra vet. Skriv ner det som skulle kunna förbättras och föreslå dina idéer längre fram.

10. Lämna alla jobbtankar kvar på kontoret när du går hem för dagen
Detta ger dig chansen att ladda om batterierna och börja om på nytt nästa dag. Känner du dig stressad och överväldigad, gör en lista i slutet av dagen på vad du ska fortsätta med kommande dag.