”Hur bra vi än är tror jag att vi kan göra det lite bättre”

Synsams koncernmarknadschef Michael Grimborg berättar om deras stora förändringsarbete, de nya butikskoncepten samt den organiska tillväxten.

Michael började sin resa på Synsam Group 2015 efter flera år som försäljningsdirektör på TV4. Uppdraget var tydligt- med vikande siffror och många duktiga konkurrenter där ute behövde Synsam göra en förändring med varumärket i centrum.
– Vi behövde helt enkelt berätta för marknaden vilka vi är, vad vi gör samt bli ett mer kundrivet och innovativt livsstilsföretag. Vi såg bland annat över sortimentet, startade nya ”housebrands”, nya reklamfilmer och skapade erbjudanden som exempelvis vår nya abonnemangsmodell.

Missa inte vår artikel om H&M ”Vi måste förändra oss och alla här vet om det”

Retail-döden och digitaliseringsoffer
I den nya strategin var den grafiska identiteten med en ny logotyp en av de första sakerna som gjordes om. Sedan följde ett stort ombyggnationsprojekt där butikerna stod i centrum.
– Butiken är den viktigaste kanalen för oss och vi byggde om 450 butiker, där kundvarvet i den fysiska miljön skulle kännas mer öppen, mer unisex och digitaliseras. De nya digitala skärmarna i butikerna innebär att om vi vill gå ut med ett nytt budskap kan vi idag lösa det på fem minuter.
I en tid när folk pratar om retail-döden och butiker slår igen en efter en så är det inte vi i optikervärlden som är det primära digitaliseringsoffret. Vi försöker snarare se vilka möjligheter det innebär, som sänkta butikshyror eller bättre lägen.

Hög förändringstakt och ökad tillväxt
Förändringstakten har varit hög de senaste åren, butikskoncept och affärsmodeller har kontinuerligt uppdaterats och personalen utbildats. 
– Vi har sprungit snabbt, ibland har det nog varit svårt för organisationen att hänga med men i det här förändringsarbetet har farten varit väldigt viktig. Att bygga om 450 butiker borde ha tagit minst 2,5 år men vi sa att vi skulle göra det på snarare 12–15 månader och det lyckades vi med. På Synsam har vi en stark genomförandekraft från idé till genomförande och en ”no blame”-organisation. Går något fel så tittar vi snarare framåt istället för att börja skylla på varandra eller på omständigheterna.

Synsams varumärke har utan tvekan fått en bra skjuts av den nya strategin och det stora omställningsarbetet.
– Organiskt ökar vi vår tillväxt på alla marknader. Trafiken till butikerna ökar vilket, i retail-branschen idag, är väldigt speciellt. Preferenserna har också vänt upp, dvs det är fler som känner till oss och det vi gör. Men det är ju först nu vi kan börja skörda de här tre åren. Bolaget är ombyggt och nu går vi in i nästa fas. Hur bra vi än är tror jag att vi kan göra det lite bättre.

Synsam och Inhouse har samarbetat vid ett flertal uppdrag, framförallt inom vårt specialistområde kommunikation och HR.

Här berättar Gabriella, på Mekonomen Group, om sin resa inom bolaget från VD-assistent till kommunikation & marknadschef 

Nyheter

Liknande artiklar

Gör succé på arbetsintervjun

10 frågor du bör ställa under medarbetar-samtalet!

Medarbetarsamtalet är det perfekta tillfället att stämma av hur dina medarbetare mår och presterar – följ våra tips!

Ladda hem guide »