Ska du säga upp dig? Så här lämnar du företaget med stil

Det finns mängder av anledningar till att säga upp sig från en anställning. Det kan bero på att du fått ett bättre erbjudande någon annanstans, att du inte trivs eller att du har bestämt dig för att börja studera. Oavsett anledning finns det vissa saker att tänka på. Vi rekommenderar att du använder dina sista veckor, månader, dagar och timmar på jobbet för att förstärka ditt personliga varumärke.

1. Säg upp dig med stil
Boka ett möte med din chef för att berätta om ditt beslut att säga upp dig. Var förberedd på att din chef troligtvis kommer vilja veta varför. Du har ingen skyldighet att berätta varför, men de flesta brukar förklara sitt beslut på ett eller annat sätt. Bekräfta sedan uppsägningen skriftligen.

Läs även ”Gör succé på nya jobbet- våra 10 bästa råd”

2. Arbeta hårt till sista stund
Hur du än försöker undvika det kommer folk att prata om dig när du har sagt upp dig. Gör det därför tydligt att du kör hårt, in i det sista! Du kommer bli förvånad över hur imponerade människor blir när de ser att du inte tappar fart din sista tid. Om möjligt, hjälp gärna till med att göra överlämningen så enkel och smidig som möjligt. Du kommer att utmärka dig själv i ett positivt ljus.

3. Prata inte illa om arbetsgivaren
Det är ingen hemlighet att folk gillar att vara omgivna av positiva och optimistiska människor men när du avslutar ett jobb är det lätt att tappa din lojalitet. Det är en lätt fälla att falla i, men även om du går vidare finns det faktiskt personer som du lämnar bakom. Att slänga bensin på deras eld vad gäller arbetsgivarens eventuella fel är meningslöst. Oavsett hur du ser på företaget, chefen eller vissa kollegor som arbetar där, se upp med vad du säger och försök stanna i det som är positivt.

4. Skippa inte avtackningen
För de som undviker att vara i centrum för allas uppmärksamhet, kan det hända att man viftar bort avtackningstillfället men gör inte det. Det är din sista chans att profilera dig själv och lämna ett bestående intryck vad gäller din värdefulla kompetens och härliga personlighet. Utnyttja tillfället som ett sista försök att bygga meningsfulla kontakter för framtiden.

5. Håll kontakten
Ett nätverk av kontakter är alltid hjälpsamt, vem vet hur din situation ser ut om några år? Många jobb tillsätts från mun till mun och gissa vem som känner till dina tidigare anställningar, intressen och har samma branschkunskap som du? Just det – dina gamla kollegor. Är du inte redan kontakt med dem på LinkedIn, bli det idag!

Slutord. Från samtalet när du säger upp dig, till hur du behandlar dina kollegor din sista tid på jobbet är en möjlighet för personlig profilering. Gå inte miste om det.

Läs även ”Lyckas i medarbetarsamtalet- bästa tipsen för dig som medarbetare”

Nyheter

Liknande artiklar

Gör succé på arbetsintervjun

10 frågor du bör ställa under medarbetar-samtalet!

Medarbetarsamtalet är det perfekta tillfället att stämma av hur dina medarbetare mår och presterar – följ våra tips!

Ladda hem guide »