Inhouse / Vad är det som gör att vissa chefer lyckas och andra inte?
framtidens_marknadsavdelning_photopaxengstrom_01_1141x550

Vad är det som gör att vissa chefer lyckas och andra inte?

Inför drygt 250 marknadschefer stod Aje Stenbeck, partner på Inhouse, på scen på Framtidens marknadsavdelning förra veckan och delade med sig av insikter kring vad är det som gör att vissa chefer lyckas och andra inte.

Den 23 maj anordnade Resumé inspirationsdagen Framtidens Marknadsavdelning på At Six i Stockholm och ämnet för dagen var marknadsavdelningens framtida roll i företaget, och hur man bör organisera sig för att nå framgång i dag och imorgon. Under förmiddagens första block om Kultur, organisation och ledarskap höll Inhouse en dragning om vad det är som gör att vissa chefer lyckas.

Aje Stenbeck, partner på Inhouse, har arbetat som chef inom kommunikationsbranschen i över 15 år och har 10 års erfarenhet av att arbeta som chef och headhunter här på Inhouse, och träffar snudd på dagligen chefer på marknad-och kommunikationsavdelningar. Inför en fullsatt publik berättade Aje bland annat om vad som karakteriserar en låg-och en medelpresterande grupp till skillnad från en hög presterande grupp, och vilka krav det ställer på ledaren.

Medveten inkompetens
Den minsta gemensamma nämnare för skickliga ledare, menade Aje, är personer som är trygga och vågar vara sig själva samt har förstått vad de är bra på -  och framför allt, vad de inte är bra på. Aje kallade det för medveten inkompetens. Han menade även att de ledare som har bäst chans att lyckas är de som bäst kan utveckla kollektiv intelligens i en organisation, och delade även med sig av viktiga förmågor för att kunna lyckas med det.

Vill du veta mer om ämnet? Läs mer om vårt specialistområde kommunikation.