Inhouse / Artiklar / Sveriges bästa inhouseavdelningar tävlar i Inhousetävlingen 2019
inhousetavlingen-nominering-jury

Sveriges bästa inhouseavdelningar tävlar i Inhousetävlingen 2019

Inhousetävlingen är Sveriges första, och enda reklamtävling, som vänder sig till Sveriges marknads- och inhouseavdelningar som producerar reklam internt. Här kan du läsa om hur juryarbetet till Inhousetävlingen går till, vad som är så speciellt med att arbeta på en inhousebyrå och varför man ska tävla i reklam.

Vi är stolta sponsorer till tävlingen och vinnarna utses under en galakväll på Berns i Stockholm den 7 november. Vår affärsområdeschef på specialistområde kommunikation, Emily de Piro, sitter med i juryn som utser vinnarna.

Den 7 november går årets Inhousetävling av stapeln. Kan du beskriva vad det är? 
Tävlingen belönar reklam som producerats under det gångna året internt på Sveriges marknads- och inhousebyråer. För oss på Inhouse är detta en viktig tävling som vi vill premiera. Vi är därför, precis som tidigare, sponsorer och sitter med i juryn för femte året i rad. Vi i juryn bedömer kampanjernas idé, kreativa höjd och utförande i åtta olika kategorier.

Här kan du läsa en intervju med förra årets vinnare i kategorin Årets inhouseavdelning 2018

Varför behövs det en tävling för just inhouseavdelningar?
Det har alltid varit en utmaning att arbeta kreativt i en kärnverksamhet som inte är det. På en extern reklambyrå är du omringad av likasinnade som tillsammans skapar en kreativ kulturell miljö. Externa byråer har även en lång erfarenhet av att tävla mot varandra i tävlingar som Guldägget, 100 wattaren etc. Att få möjlighet att jämföra sig, även som inhousebyrå, är positivt både för avdelningens varumärke och status, men även för att höja teamets motivation och kvalitetsnivån på utförandet.

Du sitter med i juryn, kan du berätta hur juryarbetet går till?
Jag sitter med i juryn tillsammans med andra specialister som arbetar på, eller med, inhousebyråer. Tillsammans plockar juryn fram vinnarna till årets Inhousetävling. Det är ett tufft arbete där bidragen först ska igenom skallkraven, till exempel att de tävlande har skickat in rätt underlag och därefter bedöms bidragens idé, kreativa höjd samt resultat.

Vad är det som är så speciellt med att tävla i reklam på en inhousebyrå vs. om du jobbar på en extern byrå?
Den stora skillnaden att tävla i reklam på en intern marknads- och inhouseavdelning är att du inte tävlar för någon annans varumärke, utan ditt egna. Du är företagets kreativa hjärta och det blir en helt annan stämning på inhousetävlingen jämfört med en ”vanlig” reklamtävling. Det finns en otrolig stolthet i publiken.

Varför tycker du att företag ska skicka in bidrag och tävla?
Det finns flera aspekter på varför ni som företag ska vara med och tävla. Nummer ett är vad som faktiskt sker med teamet. Gruppen stärks och undersökningar visar även på att gruppens kreativa förmåga vässas. Att sedan tillsammans få njuta av en galakväll med Sveriges toppskikt av marknads- och inhousebyråer brukar vara ett uppskattat moment.

Många inhousebyråer
använder även nomineringar och priserna för att bygga varumärket, både internt
och externt. Har ni vunnit eller blivit nominerad så ska er byrå vara stolta!

Sista dagen att skicka in ditt bidrag är 31 augusti. Läs mer och anmäl dig här