Inhouse medverkar i HR-bloggen om kandidatresan
När konkurrensen om kompetensen hårdnar, vinner de företag som insett vikten av att betrakta rekryteringen utifrån kandidatens perspektiv, identifiera kritiska skeden och förvandla dem till positiva upplevelser. Våra HR-experter tipsar om hur du maximerar kandidatupplevelsen i en fördjupningsartikel på HR-bloggen.
Här kan du läsa ett utdrag från artikeln:
Precis som webbutvecklare pratar om användarupplevelse, måste rekryterare idag fokusera på kandidatens upplevelse längs ”kandidatresan”. Här gäller det att sätta sig in i kandidatens situation och tänka till kring varje steg – från första intrycket till kontakt, intervju och avslut.
– Det allra viktigaste är att man själv tar ägandeskap kring processen och skapar en bra struktur. Det mesta handlar om kommunikation och tydlighet, säger Johanna Blom, rekryteringskonsult och konsultchef inom HR på konsultföretaget Inhouse.
Personalisera och anpassa
Med en bra struktur på plats är det enklare att personalisera kandidatresan utifrån den roll ni rekryterar till. Vet ni vilken målgrupp ni vill attrahera, kan ni gå djupare och skapa en beskrivning av ”idealkandidaten” – som ni sedan kan utgå från för att anpassa viktiga delar av kandidatresan.
– Oavsett om det första en kandidat möter är direktkontakt med en rekryterare, företagets karriärsida eller en platsannons, är det viktigt vad som kommuniceras. Både tonalitet och val av kriterier bidrar till att skapa igenkänning – eller exkludera. När ni skapar kravprofilen är det viktigt att ställa sig frågor som ”Skriver vi inkluderande? Vad ställer vi för krav i annonsen? Vad använder vi för bildmaterial?” – och inte bara köra på med er standardmall, förklarar Johanna.
– Det kan också handla om vilka kanaler man väljer att synas i och hur ni uppmanar kandidaten att ta kontakt. En 90-talist kanske föredrar att gå via LinkedIn, medan en 60-talist kan tycka att det känns oseriöst, inflikar Helene Leitner Larsson, affärsområdeschef HR på Inhouse.
Underlätta ansökningsförfarandet
En viktig del av kandidatupplevelsen är själva ansökningsförfarandet och det system som kandidaten hänvisas till. Här har jobbsökarnas tålamod för oändliga obligatoriska fält och repetitivt inskrivande av meriter minskat drastiskt.
– Folk har vant sig vid snabba och smarta användarupplevelser. Ett krångligt ansökningssystem kan skapa frustration och i värsta fall leda till att ni tappar kandidater, varnar Johanna.
Redan under ansökningsprocessen formas kandidaternas åsikter och tankar om hur modern eller byråkratisk arbetsplatsen verkar – känslor som tas med till första intervjun.
– Jag vill tipsa alla chefer om att själva testa att söka jobbet de rekryterar till. Då får de en bättre förståelse för kandidatens upplevelse och har en chans att justera eventuella hinder, säger Helene.