Fem spaningar som präglar framtidens arbetsmarknad

Hur ser framtidens arbetsliv ut? Det är en av våra mest diskuterade frågor och det är inte lätt att förutspå framtiden, men vi ser vilka begrepp som dyker upp i många olika sammanhang och som kan ge oss en indikation på framtiden. Här delar vi med oss av fem spaningar som många i vårt nätverk pratar om just nu.

Agilt arbetssätt
Begreppet kommer från det engelska ordet agility, som betyder smidighet, och idag pratar inte bara techbolagen om att de måste arbeta agilt. Den snabba förändringen och den ökade komplexiteten är två stora utmaningar som alla företag måste förhålla sig till. I den agila organisationen arbetar medarbetarna mer kundorienterat, mer med självledarskap och i ett ständigt lärande, med långa projekt som delas upp i kortare cykler för att nå löpande snabba resultat.

Missa inte vår artikel ”Checklista för en framgångsrik förändring i din organisation”

Nudging
Inom marknadsföring pratar vi om nudging som ett sätt att förändra beteenden i digital marknadsföring, som till exempel design av appar och hemsidor. Inom hälsa och friskvård finns det andra exempel, som att öka hälsomedvetna val på en arbetsplats genom att placera ut fotsteg på golvet till trapporna, vilket gör att fler väljer trapporna framför hissen och minska matsvinnet i personalmatsalen genom att använda sig av mindre tallrikar. Med hjälp av nudging kan företag påverka beslut genom, precis som det engelska begreppet tyder på, en knuff i rätt riktning.

Gig:are
Fler och fler ”giggar” på arbetsmarknaden. Det är frilansare eller tillfälliga medarbetare som går in och ut i projekt och många kan styra över sin egen tid och sina egna karriärer. Många gig:are värdesätter andra saker än en traditionell heltidsanställning och företag måste tänka till ett varv extra hur den gruppen ska integreras i företagskulturen och i arbetsvardagen. Det ritar helt klart om arbetsmarknaden på ett spännande sätt

Arbetsgivarvarumärket
När kampen om duktiga medarbetare har hårdnat blir arbetsgivarvarumärket en unik konkurrensfördel för att särskilja sig och sticka ut. Ett starkt arbetsgivarvarumärke är förankrat i organisationen och medarbetarna är de viktigaste ambassadörerna. En central del är att hela företaget samarbetar kring värderingar och kultur, och inser att vi inte kan skilja på det interna och externa varumärket. 

Påbyggnadsbara medarbetare- LQ (= Learnability Quotient)
Företagens anställda samarbetar mer och mer över enhetsgränser och allt oftare kan rollen ändra karaktär utifrån ett nytt behov. Personer som vi tar in till våra uppdragsgivare, eller till oss själva, behöver givetvis ha en grund av relevant kunskap och erfarenhet, men det ställs allt oftare krav på att man dessutom är anpassningsbar, vill utvecklas och att man är ”påbyggnadsbar”. Företag behöver titta på sin organisation och se vilka medarbetare som vill ta ansvar för sitt egna lärande och bidra till framtiden.

En bonus-snackis som ligger Inhouse lite extra varmt om hjärtat: Kollektiv intelligens
Idag är en av chefens viktigaste uppgifter att få grupper att samarbeta på ett lösningsorienterat sätt. Om en chef kan etablera kollektiv intelligens innebär det att medarbetarna i en grupp har förmåga att samarbeta så att gruppens samlade resultat blir högre än den enskilda individen. Det lyckas organisationer med genom att bland annat ha ett öppet klimat där medarbetarna vill, och vågar, tänka högt.

Läs även våra populära LinkedIn-tips ”Ta din LinkedIn profil till nästa nivå”

Nyheter

Liknande artiklar