Mekonomen förstärker sin marknadsavdelning

Vi har träffat Sofia Willuhn, Chef Marknad & Sortiment, på Mekonomen som berättar om vart företaget är på väg, den gula ledartröjan och hur man skapar ett framgångsrikt team.

Mekonomen verkar i en spännande bransch i stor förändring. Hur kommer vi transportera oss i framtiden och med vilket drivmedel är några av de frågeställningar som ligger i fokus både hos Mekonomen och i bilbranschen i stort. Utvecklingen sker snabbt och nya aktörer  hittar sina nischer, så som bilpooler och leasingbilar. En stor fråga är så klart även vilken påverkan denna bransch har på vårt klot och hur vi kan minska avtrycket.

Sofia är en stolt ambassadör för Mekonomens varumärke.
– Mekonomen är marknadsledande och det är både roligt och utmanande! Det finns en förväntan på oss med den gula ledartröjan att vi ska ligga i framkant och vara framåtlutande. Att vi sedan har vunnit utmärkelsen ”Årets starkaste varumärke”, i kategorin bildelar och verkstad, fem gånger på 6 år gör att man blir ännu mer stolt att arbeta här.

– Vi har en gedigen historik av strategiskt varumärkesarbete och affärsutveckling med kunden i fokus. Så oavsett roll är det kundfokus som gäller, både för b2c och b2b. På Sortiment och Marknadsavdelningen är vi två kategorichefer, en för butik och en för verkstad, en digital manager, en CRM-ansvarig, en kampanj- och markandskoordinator, två grafiska formgivare samt en affärscontroller. Det är ett grymt team som alla bygger varumärket och driver försäljningen varje dag.

Här kan du läsa fler inspirerande kundcase

Vad är ditt fokusområde som chef, och vad är din ledarskapsfilosofi?
– Eftersom jag är ny i rollen som chef för avdelningarna håller jag som bäst på att sätta mig in i organisationen; vad är vår roll, vilka förväntningar finns det på oss och vad ska vi leverera? Jag är själv resultatinriktad och tror på att följa upp och utvärdera det man gör, allt för att lära sig ”best practice”. Jag tror på situationsanpassat ledarskap, att se personen framför sig och att få dem att prestera det bästa möjliga. Jag ställer höga krav på mig själv och får ibland påminna mig själv om att vi alla är olika och arbetar på olika sätt för att nå målen. Att ha kunden i fokus är en självklarhet och att man kavlar upp ärmarna när det behövs lika så.

Hur formar du ett framgångsrikt team och vad förväntar du dig av de anställda?
– För mig är det viktigt att vi alla arbetar åt samma håll, att vi är ett team som hjälps åt att uppnå avdelningens mål och arbetar utifrån våra värderingar. Man är flexibel och måste gilla att arbeta agilt. Jag tror att man lyckas om alla känner ett ägandeskap och förstår sin roll i det stora hela, att alla är viktiga för att vi gemensamt ska lyckas. Det ska vara kul att gå till jobbet, helst alla dagar i veckan!

Nu hjälper vi Mekonomen att hitta sin nästa CRM-stjärna. Läs mer om uppdraget här!

Sorterat under Kommunikation, Kundcase, Nyheter

Nyheter

Liknande artiklar