Inhouse / Artiklar / Gig-ekonomin förändrar arbetsmarknaden – fem tips till dig som chef
Konsultlösningar i västra Sverige

Gig-ekonomin förändrar arbetsmarknaden – fem tips till dig som chef

Det ställs högre och högre krav på företag att vara flexibla och snabbrörliga. Arbetsmarknaden
genomgår en stor förändring där fasta anställningar allt oftare ersätts av kortare uppdrag – så kallade gig - som utförs av konsulter, frilansare, egenföretagare och tillfälligt anställda.
Så, vad innebär den här förändringen för ert bolag och vad ska du som chef tänka på för att få ut det mesta av ert samarbete?

Friheten sammanfattar gig-ekonomins dragningskraft i ett ord. Man bestämmer över sin egna tid, hur man arbetar och varifrån samt möjligheten att jobba med olika spännande uppdrag, företag och med olika människor. Det ger en också ett större inflytande att påverka sin egna karriär i den riktning man önskar, genom att välja de uppdrag som passar en.

Läs även ”5 tips för en lyckad digital introduktion av nya medarbetare"

Företag gynnas av denna utvecklingsriktning när man kan ta in en specifik kompetens under en viss tillfällig period utan att anställa, och därmed kunna punktbehandla de områden som har behov. Företag som tar in gig:are får dessutom inte bara den specifika kompetensen som behövs utan också nya intryck och synvinklar som kan behövas för en positiv utveckling för företaget.

Här delar vi med oss av fem tänkvärda tips till dig som arbetsgivare.

1. Hitta rätt match
Det är lika viktigt att hitta rätt gig:are som en anställd medarbetare. Investera din tid på att hitta rätt match. Kartlägg vad det är ni behöver just nu, vilka kompetenser och erfarenhet som behövs och gör en grundlig kravprofil som ni kan utgå ifrån när ni ska välja konsult. Det är också lika självklart att be om referenser från tidigare uppdragsgivare för en gig:are, som när ni ska anställa en ny kollega.

2. Stäm av värdegrunden
För att gig:aren ska trivas hos er och passa in i er företagskultur bör gig:arens värderingar stämma överens med företagets. Se till att konsulten delar er värdegrund och företagskultur för att integrationen med organisationen ska fungera så smidigt som möjligt och utåt sett är er nya konsult en lika viktig varumärkesambassadör som era anställda. Under uppdraget representerar konsulten ert varumärke.

Fem spaningar som präglar framtidens arbetsmarknad

3. Glöm inte onboarding
Ha en bra onboarding process för din nya gig:are. Oavsett om personen kommer jobba på distans eller på kontoret är det av stor vikt för personen får en förståelse för er verksamhet. Desto mer inblick gig:aren har i er organisation desto snabbare kommer gig:aren komma igång att leverera och fokusera på rätt saker. Att skapa flexibla introduktions- och utbildningsportaler kan vara ett steg i rätt riktning.

4. Inkludera i gemenskapen
Vi är alla i grund och botten flockdjur och det ligger i vår natur att vilja vara en del av en gemenskap. Uteslut inte dina gig:are från företagsaktiviteter och konferenser som de anställda är inbjudna till. Att känna att man är en del av teamet och företaget ökar motivationen och är en bidragande faktor till att folk presterar bättre på jobbet. Skapa rutiner för vad som gäller kring deltagande på interna utbildningar, konferenser och sociala AW:n.

5. Tanka av din gig:are
Ta vara på den tiden du har med gig:aren. De kommer se saker med nya ögon och kan ha med sig lärorika kunskaper från tidigare uppdrag som främjar ditt område. Gig:aren tillför kompetens och erfarenhet som ni tidigare saknat, uppmuntra därför gig:aren att dela med sig av de till dig och ditt team innan uppdragets slut och se det som en injektionsspruta av energi.

Avslutningsvis så är gig-ekonomin sannolikt här för att stanna och kommer förhoppningsvis bidra till att er organisation säkrar sin kompetensförsörjning.