”Ingen inhousebyrå är den andra lik”
Michael Seidl är Head of Inhouse Agency på Fazer. Hans uppdrag är att driva Fazers inhouseverksamhet med över 75 olika varumärken vilket innebär över 200 interna beställare i Sverige och Finland. Här berättar han bl.a. om hur Fazer har lyckats höja sitt beställarnöjdhetsindex, att arbeta nära verksamheten samt att leda internationella team på distans.
Efter 17 år på reklambyrån Citat började Michael på Folksam som inhousebyråchef och var med i första omgången av Inhouse nätverk för inhousebyråchefer.
- Jag kände efter tre år på Folksam att jag hade lärt mig så pass mycket så det var dags att gå vidare, och i samma veva ringde Inhouse och erbjöd ett interimsuppdrag på Fazer fyra dagar senare. Jag tackade ja och efter några månader fick jag ett erbjudande om att stanna kvar och på den vägen är det. Det har känts helt rätt ända från början, med fantastiskt många intressanta varumärken.
Genomlysning på inhouseavdelningen
Förutom Inhouse uppdrag att hitta såväl interimslösningen, som den fasta rollen som Michaels roll utvecklades till, hade Inhouse även ett uppdrag som innebar en stor genomlysning av verksamheten på den interna byrån.
- Genomlysningen kom utifrån en problemformulering om att visa nyttan av att ha en inhousebyrå, framförallt gällande leverans, uppföljningen av vad vi levererar och vad beställaren får för sina pengar. Idag har vi gjort en markant höjning i beställarnöjdhetsindex, och i och med indexen kan jag visa att vi levererar resultat. Genomlysningen innebar en strategisk och en taktisk del, där en viktig del har varit anpassningar, samverkan och samarbete för de olika marknaderna. Numera, som ett av resultaten av genomlysningen, används engelskan (som är koncernspråket) även för att skicka briefer till Inhouse.
Jobba nära verksamheten
- En extern byrå, i min värld, ser ofta ganska homogen ut. Man har CD, AD, projektledare, kreatörer, producenter, produktionsledare och så vidare men på en inhousebyrå kan det skilja enormt mycket, ingen inhousebyrå är den andra lik. Folksams inhousebyrå såg helt annorlunda ut än vad det gör på Fazer och man måste ligga rätt mot verksamheten genom att jobba nära verksamheten och nära varumärket. På Fazer är vi till exempel tunga på förpackningar, till skillnad från andra inhousebyråer som jobbar mer digitalt med säljdrivande saker. Då blir också personalen en annorlunda typ av karaktär och kompetens.
Internationellt team
På Fazers inhousebyrå arbetar idag 12 medarbetare, sex i Sverige och sex i Finland och att leda ett team där halva styrkan sitter i ett annat land ställer krav på ledarskapet.
- Jag har tidigare lagt mycket tid på att vara i Finland varje vecka men nu har jag istället ”one to one” med personer i just den digitala formen. Skype är suveränt och funkar bra på möten om man ska rapportera saker, som projekt och sådana bitar. Men jag tror att när du ska leda på distans så krävs det en del humana insatser i början. Jag tror inte man gråter ut i en Skype-länk om man har det riktigt jobbigt, eller är understimulerad. Allt det där är svårt att få fram och lösa på distans tror jag. Ledarskap är väldigt här och nu och man ska inte underskatta det. Får jag inte teamet att jobba som vi vill i våra processer och på vårt sätt så funkar det inte. Vår medarbetarindexen är nog den jag är mest nöjd med här, för den har gått från en relativt låg nivå till att man faktiskt är stolt över sig själv, det vi levererar och också växer som individ.
Framtiden bjuder på flera spännande nästa steg för Fazers inhousebyrå.
- Den processtyrda utvecklingen handlar om att teknologiskt kunna jobba med data bättre. Sedan gör vi om vårt varumärke på Fazer, anpassad till vår nya affärsstrategi, som kommer vara hubben i att kommunicera till alla enheter. Det handlar i grund och botten om att vi ska få en större igenkänning av Fazer som varumärke.
Du har väl inte missat att vi även utbildar inhousebyråer i samarbete med Resumé