Så här lyckas du på vårens medarbetarsamtal

På många företag börjar det dra ihop sig till medarbetarsamtal. Ett medarbetarsamtal är en möjlighet att samtala kring den nuvarande arbetssituationen och styra den i önskad riktning. Ett lyckat samtal kan även fungera som en motivationshöjare och det finns en stor potential att utforma och förbättra samtalen så att det blir givande för både ledare och medarbetare. Här delar vi med oss av konkreta tips, både till dig som medarbetare och till dig som chef.  

Bästa tipsen till dig som medarbetare

I ett medarbetarsamtal är det du som medarbetare som står i fokus, som mest ska komma till tals och chefen som sitter i baksätet. Här kommer våra bästa tips på hur du ska lyckas för att få ut det mesta av ditt medarbetarsamtal.
– Säkerställ att chefen har gett dig tydlig information om mötets syfte och mål innan själva mötet. Det är en förutsättning för att du ska kunna förbereda dig på bästa sätt.
– När du vet syfte och mål är det bra om du tar dig tid innan mötet för att tänka igenom de punkter du vill ta upp. Finns minnesanteckningar från tidigare samtal? Gå tillbaka till de anteckningarna för att stämma av. Vad kom ni överens om och vad har hänt sedan dess? Titta på vilka mål du har uppnått och vilka du har kvar att nå. Hur har förutsättningarna sett ut för att du skulle lyckas nå målen?
– Fundera kring dina styrkor och hur har de gjort så att företaget har utvecklats? Visa konkreta exempel på vad du har bidragit med. Är det något du vill ändra på? Kan du göra det på egen hand eller behöver du stöd från din chef eller någon annan på företaget?
– Tänk på att medarbetarsamtal och lönesamtal oftast är två skilda möten. Gör klart innan med din chef om lönen ska diskuteras under medarbetarsamtalet eller om ni har ett separat möte för det.
– Se till att ni diskuterar framtiden. Vad är företagets mål och vad är dina egna planer? Vad ser du för utmaningar med rollen och hur vill du utvecklas? Undersök om det finns några kurser eller utbildningar du skulle vilja gå för att stärka dig i din yrkesroll. Motivera i samtalet varför du tycker att den kunskap du får genom utbildningen skulle vara bra för företagets och din egen utveckling.
– Om det dyker upp saker som ni inte är överens om bör ni försöka reda ut varför. Ibland får ni acceptera att ni inte kommer överens, men det är ändå viktigt att ha en konstruktiv diskussion så att ni förstår varandras ståndpunkter. 

Bästa tipsen till dig som chef

Dina anställda ska få gehör för sina synpunkter och ni ska tillsammans diskutera utvecklingsmöjligheter och förbättringsområden. Här ger vi dig våra bästa tips för hur du som chef skapar de bästa förutsättningarna för ett bra medarbetarsamtal.
– Bjud in till samtalet i god tid, gärna minst 1-2 veckor innan så att ni båda hinner förbereda er väl. Se till att din medarbetare känner till samtalens syfte och upplägg.
– Lämna ut frågeställningarna innan samtalet (skicka även ut underlag och anteckningar från tidigare samtal) och be medarbetaren formulera egna viktiga punkter.
– Förbered dig väl, definiera hur din medarbetares roll och funktion ska vävas ihop med företagets behov.
– Genomför samtalen på en avskild och lugn plats. Det innebär att man inte bör vara i vare sig det gemensamma köket eller i ett konferensrum med full insyn, och säkerställ ostördhet genom att exempelvis stänga av mobiler och notiser på datorer.
– Styr inte samtalet för mycket, då gör du det svårare för dina anställda att få ut allt som de planerat– medarbetaren är huvudpersonen.
– Samma sak med problem och utmaningar de anställda tar upp. Undvik att försöka ”lösa” de problem som medarbetaren presenterar. Lyssna och ställ frågor och följ upp synpunkterna i ett separat möte istället.
– Bemöt och ta tillvara eventuell kritik som kommer upp. Var tydlig med hur du tar kritiken vidare.
– Sätt av tillräckligt med tid för att vara flexibel om mötet skulle dra ut på tiden och avsluta samtalet med en tydlig summering; vad har ni kommit fram till.
– Bestäm datum för kommande ev. avstämningar.
– Det absolut viktigaste; se till att beslut följs upp och att löften infrias.

Avslutningsvis; Det räcker naturligtvis inte med ett medarbetarsamtal per år. Er dialog behöver finnas som en naturlig del av er vardag, vare sig den sker via e-post, Skype, fysiska möten eller avstämningar per telefon.

Missa inte heller vår artikel ”Tips för framgångsrikt ledarskap”

Nyheter

Liknande artiklar