Inhouse / Artiklar / Så jobbar du bäst och effektivast hemifrån – 5 snabba tips
influencer-4081842_1920

Så jobbar du bäst och effektivast hemifrån – 5 snabba tips

Distansarbetet ökat de senaste åren och för många innebär distansarbete något positivt och ökade möjligheter att få vardagen att fungera, och för en del passar det sämre. Hur kan du maximera ditt arbete och fokusera trots att du befinner dig i en annan miljö än du vanligtvis associerar till jobbet? Här delar vi med oss av fem råd.

1.Ändra inte för många rutiner
Gå upp samma tid som vanligt och gör det du behöver göra för att din hjärna ska gå in i ”work-mode”.  Lägg upp arbetsdagen som du vanligtvis gör på jobbet. Brukar intranätet vara det första du läser när du kommer till jobbet? Gör likadant hemifrån.

2.Dagliga avstämningar
Börja dagen med en check-in och avstämning med dina kollegor, oavsett om det sker via chatt, telefonsamtal eller videomöte. Det ökar känslan av att vara ett team. Prata igenom dagen som ligger framför dig och vilka saker som är prioritet för att skapa en gemensam start på dagen tillsammans.

Läs även "Så får du ut mest av dina virtuella distansmöten – 5 snabba tips"

3.Planera din dag
Rutiner, rutiner, rutiner. Skriv to do-listor och dela upp dagen i pass så att du får en överblick över vad du ska åstadkomma. Sätt upp mål för varje dag – det är mycket effektivt. För varje sak du har avklarat, stryker du. Dra nytta av ensamheten och fokusera intensivt i perioder och ta smarta raster.

4.Sociala möten
Glöm inte bort den sociala biten när du ställer om till distans. Öppna ett digitalt ”fikarum” med en eller flera kollegor för att hänga, dricka kaffe och prata spontant. Eller så loggar du ut helt från jobbsammanhanget och tar en virtuell 15-minuters fika med en familjemedlem eller kompis.

5.Skapa gränser
Visst är det lätt att låta datorn stå kvar på köksbordet över natten? Men nu är det viktigare än någonsin att försöka hålla balansen mellan jobb och privat tid. Bestäm redan på morgonen när kontoret stänger för dagen, och försök hålla det. Då avslutar du, både bokstavligt och bildligt, din arbetsdag.

Missa inte vår artikel "Så kan ditt företag jobba mer agilt"