Summering av Vidgade Vyer 2020

Vidgade Vyer är årets forum för dig som är assistent eller administratör. Under två dagar i februari 2020 fick cirka 130 deltagare lyssna till inspirerande föreläsningar, intervjuer och samtal på scenen. Inhouse stod på scen med ämnet ”The Perfect Match”.

Inhouse har varit samarbetspartner till konferensen sedan 2011 och i år stod vår kollega Eva Bennich Rahtsman på scen med det spännande ämnet, ”The Perfect Match”:
– Är personkemi verkligen kemi eller kan man aktivt arbeta på att skapa en bra relation mellan chef och assistent och hur matchar man personkemi vid en rekrytering? Med gäster på scen delade hon med sig av insikter och erfarenheter, här hittar du en summering av samtalet.

Finns The Perfect Match?
– Ja, den finns! Men det finns ju också gånger då det blir fel och det inte är en tillräckligt bra match.

Läs även ”Så blir du en mer attraktiv Executive Assistant på arbetsmarknaden”

Hur går du som rekryteringskonsult tillväga för att hitta den rätta matchningen mellan chef och assistent?
– Vi börjar med att ta fram en kravprofil och specificerar de kompetenser som behövs för rollen och vi pratar igenom vem det är hen söker. Här brukar jag fråga hur chefen ser på sitt ledarskap, hur hen uppfattas av kollegor i organisationen men också hur personens vänner skulle beskriva hen som vän. Och så klart vad det är för typ av arbetsrelation chefen ifråga önskar ha med sin assistent. När jag träffar kandidater är det viktigt att de, inför att de påbörjar sitt sökande efter ett nytt jobb, har tänkt efter vad de söker för typ av chef samt vilket typ av samarbete de önskar. Det är många olika delar som ska finnas på plats för att hitta ”The Perfect Match”. Det är inte helt enkelt men väldigt roligt!

Personkemi, går det att beskriva?
– Det är inte en enkel fråga att svara på. Det är väldigt individuellt, vad som är viktigt för en person kan vara helt oviktigt för en annan och hur vet man om olika individer klickar eller inte? Det är först när man träffas som man vet om det stämmer.

INHOUSE JURYDELTAGANDE  
Inhouse delade också ut pris till ”Executive Assistant of the year” under den årliga galamiddagen på Berns i samband med konferensen. Vi sitter med i juryn och prisets syfte är att lyfta fram och belöna goda exempel bland Sveriges assistenter på ledningsnivå, samt att sprida budskapet om värdet rollen tillför dagens företag och organisationer. Inom kort kommer du kunna läsa en intervju med vinnaren, Marie Åkesson, som arbetar som VD-assistent på Systembolaget.

Läs intervjun med förra årets vinnare här

Sorterat under Business Services, Nyheter

Nyheter

Liknande artiklar