Så vet du om din nya arbetsplats är rätt

Har du fått erbjudande om ett nytt jobb? I en rekryteringsprocess är det lätt hänt att fokus ligger på att övertyga arbetsgivaren om att du passar för tjänsten, men det är inte en långsiktig lösning. Du behöver se till att arbetsplatsen är rätt för just dig. Men hur vet man egentligen att det nya jobbet är rätt innan man har fått det? Här kommer fem steg att säkerställa på vägen.

1. Var ärlig mot dig själv
Stämmer det här jobbet in på din målbild, eller har du tummat på dina kriterier under processens gång? Om du vill ha ett jobb där du kommer trivas en längre tid bör du inte göra avkall på saker som du har identifierat som kritiska faktorer. Om till exempel struktur är väldigt viktigt för dig kommer du kanske inte trivas på en arbetsplats där intervjun blev flyttad flera gånger, och den personen du träffade kom för sent varje gång och dessutom hade glömt att stänga av sin telefon?

2. Ta referenser
Be arbetsgivaren om 1–2 referenser och var tydlig med vilken typ av referenser du är ute efter. Kanske kan du prata med din företrädare? Identifiera vad du tycker är viktigt så du vet vilka frågor du ska koncentrera dig på. Om du vill stämma av hur din nya chef är som ledare så ska du exempelvis ställa frågor om hennes ledarskapsstil, styrkor och svagheter eller hur hon skulle agera i en viss situation. Lyssna in svaret noga och försök även upptäcka om det är något referensen inte säger.

Här kan du läsa mer om att ta referenser på din nya arbetsplats

3. Gör research
Referenserna i punkt 2 har du med största sannolikhet fått av den nya arbetsgivaren, men det kan även vara bra att ta reda på om det finns något ytterligare du behöver känna till. Är det någon i ditt nätverk som har varit kund, leverantör eller som känner någon som har arbetat där tidigare? Vad dyker upp när du googlar företaget? Dyker det upp kommentarer på deras inlägg på sociala medier från missnöjda kunder eller negativa medarbetare? Med det sagt, använd ditt sunda förnuft så du kan skilja relevanta åsikter från skvaller och rykten.

4. Utvärdera företagskulturen
När du är på arbetsintervju har du en möjlighet att samla in information om kulturen. Föreställ dig hur din vardag skulle se ut om du tackar ja till jobbet. Kommer du känna dig uppskattad, och passa in? Du behöver utvärdera dina intryck under arbetsintervjuerna och stämma av det med det som din nya arbetsgivare har beskrivit som deras företagskultur. Se hur människor som arbetar där agerar. Är de vänliga mot varandra, avslappnade och personliga – eller stela och obekväma? Hör du liv och skratt i lokalen, eller är det knäpptyst?

5. Säkerställ tydlighet och transparens
Slutligen, hänger det några lösa trådar? Är arbetsgivaren tydlig? Har du ställt frågor som du inte riktigt fått svar på? Då är det dags att lyfta det innan du signerar ditt nya anställningskontrakt. Om allt verkar vara rosenrött och perfekt på arbetsplatsen kan det vara läge att bli skeptisk. En arbetsgivare som berättar om både bra och dåliga dagar på jobbet tror på transparens, och det är ett positivt tecken. Arbetsgivaren har lika mycket ansvar i att det ska bli rätt match som du som arbetssökande har, undvik arbetsgivare som inte verkar ta rekryteringen på allvar.

Avslutningsvis, ingen arbetsplats är felfri men genom att följa ovan steg har du större chans att utvärdera om den nya arbetsplatsen är rätt för just dig.

Missa inte vår artikel ”Gör succé på nya jobbet- våra 10 bästa råd”

Skrivet av Inhouse kommunikationschef Hedvig Engnell

Sorterat under Nyheter

Nyheter

Liknande artiklar