När andra företag drar i handbromsen, växlar QleanAir upp

QleanAir Scandinavia förbättrar inomhusmiljöer med luftreningslösningar och de har sitt huvudkontor i Solna utanför Stockholm. QleanAirs verksamhet har expanderat till över 25 länder runt om i världen, och de fortsätter att växa. Nu söker de fyra nya roller till sin marknadsavdelning. Vi har träffat Henrik Fernsund, Chief Marketing Officer, som berättar om sin ledarskapsfilosofi och företagets framtida varumärkesarbete.

Henrik började initialt sin yrkesbana inom kommunikation med att jobba med filmproduktion.
-När uppdragen växte, växte också mina ansvarsområden och jag började arbeta med mer övergripande marknadskommunikation. Jag jobbade på olika byråer och det sista året på byrå arbetade jag med 35 olika varumärken. Då kom jag fram till att jag hellre vill arbeta med ett varumärke och förvalta det långsiktigt. Sedan dess har jag arbetat på marknadsavdelningar på kundsidan.

Henrik började på QleanAir Scandinavia i november 2019 med uppdraget att arbeta mer crossfunktionellt mellan de olika avdelningarna, så att marknadsavdelning har en central roll i utvecklingen av QleanAir.
– Vi behöver förstå och komma närmare våra kunder och jag har arbetat med global marknadskommunikation samt har erfarenhet av branschen. Jag brinner för en ren luft och jag tror inte att gemene man förstår hur oren vår inomhusmiljö kan vara. På QleanAir säljer vi inte produkter utan långsiktiga lösningar för ren luft – det är det unika som vi måste bli bättre på att kommunicera.

Vad är ditt fokusområde som chef?
– Jag försöker vara väldigt kommunikativ som chef. Jag tror på att vara tydlig som ledare och tydligt kommunicera vart är vi på väg, och varför. Jag vill se alla mina medarbetare utvecklas och växa. Jag kan nog vara ganska krävande, vi har alla höga krav på oss, men jag tycker om att vi alla har ett högt ansvarstagande för våra respektive arbetsområden.
QleanAir arbetar B2B med långsiktiga och ansvarfulla lösningar för företag och i december 2019 börsnoterades vi och har därmed fått andra krav. Den resa som vår marknadsavdelning står inför är jättehäftig. Vi ska börja jobba på ett helt nytt sätt och har en ledning som verkligen satsar på marknadsföring och på vårt varumärke.

Hur formar du ett framgångsrikt team?
– För att vi ska lyckas med vår resa behöver vi hitta de rätta individerna. Individer som vill lära sig nya saker, är lagspelare och har en nyfikenhet och ett engagemang. Vi behöver arbeta både kreativt och agilt men även långsiktigt och strategiskt. Det är så vi kommer att bygga ett framgångsrikt varumärke.

Berätta om de tjänsterna ni söker, hur har du upplevt processen med att hitta de rätta personerna?
– Jag har samarbetat med Inhouse på mitt tidigare jobb på BlueAir, och har gjort några av mina bästa rekryteringar genom Inhouse. Nu söker jag fyra nya kollegor som tillsammans med mig kommer vara med i en förändringsresa, sätta avtryck och bygga en helt ny framgångsrik marknadsavdelning. 
– En grafisk formgivare som ansvarar för det visuella utseendet.
– En kommunikatör som ska jobba med det skrivna ordet.
En webbansvarig som ansvarar för alla våra internationella hemsidor.
– En marknadskoordinator som kan vara med att leda och aktivera projekt.
I länkarna ovan kan ni läsa mer om respektive roll.

 

 

Sorterat under Kommunikation, Kundcase, Nyheter

Nyheter

Liknande artiklar