”Receptionen är organisationens ansikte utåt”

Vår kollega Jessica Grip är ansvarig för Inhouse entreprenadverksamhet, som bland annat omfattar receptioner och konferensavdelningar. Jessica har arbetat på Inhouse i närmare 13 år och är precis tillbaka efter en föräldraledighet. Det är minst sagt en ny marknad hon kommer tillbaka till, mycket har förändrats under det året hon har varit borta och här delar hon med sig av sina spaningar och siar om framtiden kring servicerollen.

Välkommen tillbaka. Hur har din första månad varit?
Tack! Ja, tiden har gått väldigt fort och inget är sig riktigt likt. För någon som var hemma hela våren, och på det viset missade när allas kontor flyttade hem till sina medarbetare så känns det onekligen annorlunda. Alla har fått sätta nya rutiner, arbeta på distans och nya digitala arbetssätt m.m.

Läs även vår vinnarintervju med årets Executive Assistant of the Year

Vad har förändrats ute hos våra kunder och deras receptioner?
Nu under 2020 har vi vant oss vid att det kanske inte alltid finns personal på plats, och att receptionen känns opersonlig och inglasad men snart kommer vi att förvänta oss mer igen. Konsten att klara en förändring är bra och utvecklande för organisationer.

Bemötandet man får när man kommer till ett företag på besök för första gången är väldigt viktigt och det sätter tonen för hela mötet. Receptionen är organisationens ”ansikte utåt” och ska spegla och representera företagets varumärke och kultur. Den energin måste vi få tillbaka!

Under det senaste halvåret har receptionen fått en bredare roll ute hos våra uppdragsgivare och fått nya ansvarsområden från exempelvis ekonomi, HR och marknad, vilket vi ser som mycket positivt. Vi ser även många bra exempel hos kunder som har kommit långt i digitaliseringen av sin reception men också många som behöver vårt stöd i den förändringen.

Och om du ska spana in i framtiden, vad ser du då?
Nu när våra kunder, liksom vi, försiktigt börjar återgå till sina kontor igen kommer vi mer än någonsin att uppskatta den där personen som har koll på vad som gäller, styr upp och tydliggör rutiner och processer. Jag ser även att receptionistrollen kommer bli expert på onboarding och introduktion av nyanställda just för att man är hela kontorets ”frontline responder”.

De företag som lyckas kombinera det digitala, med det personliga tror jag verkligen besitter ett framgångsrecept, och Inhouse kommer vara med och driva utvecklingen av de rollerna.

Här kan du läsa mer om vår entreprenadverksamhet

Sorterat under Business Services, Nyheter

Nyheter

Liknande artiklar