Vikten av engagemang i digitala möten och 5 konkreta tips

För många blev 2020 året då distansarbete slog igenom på allvar, och många av oss har ställt om till ett arbetsliv som är mer digitalt än fysiskt. Men hur går det egentligen med vår kommunikation i det virtuella rummet, och hur hanterar vi de konflikter som uppstår? I oktober hade vi ett uppskattat webinar på temat ”Digital kommunikation och konflikthantering” och här delar vi med oss av några spaningar och konkreta tips.

Seminariet vände sig till dig som ville bli bättre på att facilitera digitala möten och hantera medarbetare som inte riktigt omfamnar det virtuella rummet. Vi arrangerade det med föreläsaren Henrik Ladström, Digital HR & People Facilitator från Knowit Insight.

Henrik menar att det är en stor spännvidd kring hur vi förhåller oss till digitaliseringen, och en stor skillnad mellan generationer om hur bekväma vi är i de digitala rummen. Medarbetare ställer krav på sin organisation om att ligga i framkant och på digital utveckling, och organisationerna i sin tur ställer krav på att medarbetare ska kunna navigera i digitala miljöer.

Vi pratade även om vilken typ av utmaning vi har i digitala möten och några av de vanligaste utmaningarna handlade om strul med tekniken, att visa engagemang och att få alla deltagare engagerade.

Missa inte vår artikel ”Sätt mål för din jobbhöst- 5 viktiga steg”


Fem snabba tips från seminariet om aktiva digitala möten, både till dig som mötesledare och mötesdeltagare.

Ha videokameran på
Mötesledaren behöver ställa förväntningar på alla deltagare redan i förväg om att alla ska ha på kameran. Alla mötesdeltagare i sin tur behöver sitta avskilt och ostört så att man utan problem kan integrera både via ljud och video.

Lyssna aktivt och var närvarande
Gör inte flera saker samtidigt, det syns om du svarar på e-mail samtidigt som du deltar i ett möte, något du sannolikt inte hade gjort om det var ett möte IRL. När det gäller att ha hög engagemangsnivå i ett möte är det viktigt att mötesledaren själv föregår med ett gott exempel, man behöver nästan vara ”extra allt” i digitala möten, för det är så mycket som går förlorat när man inte kan läsa av kroppsspråk och ljud.

Säkerställ att alla är tekniskt kompetenta
Det kan vara bra att ha enkla instruktioner om hur man deltar i digitala möten, och dess olika funktioner. Glöm inte att olika generationer, yrkesgrupper och branscher har kommit olika långt i den digitala utvecklingen.

Tänk på det icke-verbala kroppsspråket
Kroppsspråket är viktigt även i digitala möten. Enkla saker som att nicka när du håller med eller att le när du säger hej gör stor skillnad. Ögonkontakt är svårt att ersätta så tänk på att kolla in i kameralinsen.

Använd stöd-tekniken
Använd (och respektera) handuppräcknings-funktionen och chatten m.m. På till exempel Inhouse fredagsmöten, när hela bolaget är samlat, använder vi chattfunktionen frekvent för att skriva hejarop och uppmuntran när någon kollega berättar om något intressant och roligt.

Läs även ”Så jobbar du bäst och effektivast hemifrån – 5 tips”

Nyheter

Liknande artiklar