Inhouse / Styr upp din arbetstid inför julledigheten- 5 snabba tips
christmas-2887333_1280

Styr upp din arbetstid inför julledigheten- 5 snabba tips

December är här och även fast det är mysigt med julstjärnor, pepparkakor och julmusik är december en månad när många är väldigt stressade. Framför allt ett år som detta. För en del av oss innebär december snart en julledighet och här delar vi med oss av fem snabba tips på hur du skapar struktur innan julledigheten.

1. Börja med det som är viktigt
Prioritera de resultatskapande uppgifter med hög prioritet som du måste ta tag i under december och det som faktiskt kan vänta. De mejl och frågor som rör de uppgifterna som kan vänta, får helt enkelt vänta.

2. Undvik långa möten 
Fundera på om du verkligen behöver delta på alla Zoom/Teamsmöten och om mötet är kritiskt att hinna med just nu. De ”förutsättningslösa” mötena kan kanske prioriteras bort? I många fall kan även möten kortas ner till effektiva 30 minuter. Att ha en agenda brukar även kunna effektivisera mötet.

Missa inte tipsen ”Så skapar du effektiva möten”

3. Gör dig ersättlig
Försök involvera kollegor i ditt arbete så att det alltid finns någon som är insatt och kan ta över om du blir fast i ett projekt, blir sjuk eller behöver vabba. Går inte det så är en ökad klarhet kring vem som är ansvarig för vad ett bra steg på vägen.

4. Lägg in mikropauser
När vi är stressade är det viktigt med återhämtning. Res dig upp och ta en frukt, ta en promenad runt kvarteret eller ta 2 minuter till att bara andas riktigt djupt. Det är lätt att prioritera bort sig själv i decemberstöket men det lönar sig sällan.

5. Gör en sak i taget
Att göra flera arbetsuppgifter samtidigt kan verka effektivt men i verkligheten så saktar det ner oss från att göra saker helt klara. Fokusera på att verkligen slutföra ett moment innan du börjar med nästa.

Bonustips för en härligare ledighet
Aktivera ett frånvaromeddelande i ditt mejlprogram, prata in ett nytt meddelande på din röstbrevlåda och hänvisa (om möjligt) vidare till annan ansvarig kollega eller växelPå det sättet vet dina kunder och samarbetspartners vem de ska vända sig till om något akut händer.

Missa inte heller vår artikel "5 tips för en mer effektiv vardag"